| 
PASKUTINĮ KARTĄ DEVINTAME DEŠIMTMETYJE SUSITIKIMŲ KLUBE "BLITZ"
 Šiandien gali ir suabejoti, ar egzistuoja toks dalykas kaip ryškios permainos, nebent jos ateina 
kartu su karinėm raketom. O yra buvę laikų, kai šilti pokyčiai prasidėdavo lyg pagal 
kalendorių. Kai jame pasirodė skaičius 1980  senojo pasaulio vaizdas ėmė tirpti kaip sniegas, kol išnyko negrįžtamai
ir pražydo visom spalvom auksiniai 80's - neteisingai tariant aštuoniasdešimtieji, t.y. teisingas devintasis dešimtmetis.
 Savotiški du karšti penkmečiai iškėlė į šviesą didžiulę naujų muzikinių stilių įvairovę - 
ritmiškos, elektronika alsuojančiuos dainos pasipylė lyg iš gausybės rago, ir pop muzika 
palengva tapo integruota kasdieninio gyvenimo dalimi. Svarbiausia, ji prasiveržė ir pilnai 
užvaldė televiziją, vaizdo jėga įtakodama ir visiškai permainydama jaunų žmonių išvaizdą ir iš 
dalies - vidų. Laikmetį atspindintis muzikinis judėjimas tapo plačiausiai žinomas bendru 
pavadinimu naujoji banga, kurios kulminacija sužydėjo apie 1984-1985-uosius. Išvien su 
įsigalinčia 24-ių valandų per parą muzikine televizija MTV, kaip niekad dainos pristatyme tapo 
svarbus vaizdas, artistiškumas, ar bent jau judesys, atlikėjo imidžas ar pagauli vaizdinė išmonė.
  Keli, tarpusavyje susieti Londono klubai tapo vieta, kur 1979-aisiais prasidėjo tikri gyvi 
vaizdinių metamorfozių bandymai. Garsiausiu iš tokių užeigų išliko legendinis Blitz. 
Jis įsikūrė buvusiame Klube herojams, dekoruotame Antrojo Pasaulinio karo vaizdais ant 
sienų. Karo laikų nuotraukos buvo paliktos, kas vėliau galėjo inspiruoti lankytojus pokario šukuosenų atgaivinimui. 
 Bet visko pradžia buvo savotiškos David Bowie'io bei grupės Roxy Music" muzikos 
vakaronės su gerais šokiais. Nenuostabu, kad David Bowie'io muzikos vakarai iškart 
apreiškia prieš akis margaspalvį Ziggy Stardust'ą - sceninį personažą, įkūnijusį teatrališką, 
kostiuminį roką nuo pat 1972-ųjų. Tokiam vakarėliui ir derėtų išsipuošti kaip tik vaizduotė 
išneša (ir leidžia galimybės)  taip prasidėjo futuristinių bei retro kostiumų paradas, 
asmenybių išsitapatinimo ir persimainymo žaidimai Blitz klube.
 Klubo vakarėlių tema išliko ekstremalus apsirengimas bei gebėjimas nustebinti. Lankytojai 
nėrėsi iš kailio, nenustodami stulbindami vienas kitą išradingumu. Įvairovė tapo tokia, lyg visų 
laikmečių kostiumai susirinktu vienoje salėje, įtraukiant ir personažus lyg nusileidusius iš kosminės ateities.
 Vienas klubo įkūrėjų, ištikimai dirbęs durininku, Steve Strange*) pamena, kad kiekvieną 
antradienį, apie 350 kūrybiškų, individualistiškų jaunų žmonių susiburdavo klube. Kai kas 
atėjo iš pank scenos, pavargę nuo destrukcijos, kai kas iš intelektualų būrelių, nuilsę nuo 
snobiško uždarumo. Kiti buvo dizaino studentai, muzikantai, dailininkai, rašytojai bei įvairiausi 
nepritapėliai. Netrukus pavadinimo "Bowie'io vakarai" atsisakyta, nes tapo aišku, kad renginys 
išsivystė į visiškai savarankišką reiškinį. 
 Steve Strange stengėsi, kad klube nesirinktų žiopliai bei įžūlūs smalsuoliai, galintys užgauliai 
elgtis su nuolatiniais lankytojais, todėl ir patys vakarai buvo rengiami savaitės viduryje, vengiant tipiškų savaitgalio naktinėtojų gaujų.
 Bet palengva, prie klubo ėmė susidarinėti norinčių patekti eilės (lyg prie gero restorano 
tuometinėje Tarybų Sąjungoje). Tad durininkas Steve uoliai dirbo kiaurą naktį, daugiausia 
"uždirbdamas" tik aibę nepasitenkinimo šūksnių, sukaupdamas gatvėje nemažai priešų, ir 
vakaras nebūtų išbaigtas be vieno kito pagrasinimo nusukti jam sprandą. Tačiau Steve 
Strange nepasidavė, siekdamas išsaugoti ypatingą Blitz aurą nesujauktą.
 
 Klubas buvo sumanytas kaip vieta naujiems talentams pasireikšti. Ir ne tik drabužių 
modeliuotojams  čia pradėjo lankytis profesionalūs fotografai, žurnalistai. Viskas galėjo kiek 
priminti Andy Warhol'o "Fabriką" Niujorke septintame dešimtmetyje. Pasak Steve'o, puiku 
buvo tai, kad kiekvienas geranoriškai nusiteikęs, jei tik norėjo, galėjo turėti savo vaidmenį. Ką 
reiškė vien tualetų prižiūrėtojas puošniu kimono ir baltai nugrimuotu veidu. Šis kuklus 
vaidmuo išpuolė George O'Dowd'ui, netrukus pasivadinusiam Boy George'u, kelyje į 
pasaulinio mąsto žvaigždę. Pokario kostiumus vilkintis Rusty Egan, būsimas grupės "Visage" 
narys suko plokšteles, tapdamas pagrindiniu di-džeju. Klube tuomet niekas negrojo gyvai, 
tačiau salėje sukinėjosi būreliai bendraminčių, tuo metu įkūrusių žymias devinto dešimtmečio 
grupes, kaip "Ultravox" bei "Spandau Ballet", "Classix Nouveaux" ar "Dead Or Alive". Jau ir 
išgarsėję jų nariai negalėjo lengvai įsmukti į klubą neužsimokėję (narystė kainavo du svarus, 
įėjimas  vienas svaras). Steve Strange prie durų nustatė visiems lygias taisykles. Ir pinigai čia kartais nelabai ką lėmė.|  Boy George su Steve Strange
 | 
 Legenda tapęs incidentas visiems laikams nutapė griežtą principingo keistojo Steve'o 
portretą, pastirusiais sidabriniais plaukais. Tai įvyko, kai prie klubo apsireiškė, pasak Steve'o, 
gerokai įkaušęs Mick Jagger'is su palyda. Steve Strange atsisakė įlesti grupės 
Rolling Stones vokalistą, nes pastarasis nebuvo ir deramai pasipuošęs. Pagal gandus, Steve kartais 
kultūringai pateikdavo lankytojui veidrodėlį, tardamas, "o jūs pats save įleistumėte?". Sakoma 
ši frazė išpuolė ir Mick Jagger'iui, kuris vis labiau siuto, atkirsdamas, "tai tu gal nežinai kas aš 
esu?". Steve teigia, kad stengėsi elgtis kuo mandagiau ir vis vien neįleido nepadoraus 
kliento.Taip jau supuolė, kad viską stebėjo naujienų reporteris ir ateinantį rytą istorija 
nuskambėjo per laikraščius, pristatydama neįtikėtinai elitinį jauną klubą, nenusileidžiantį savo nuostatom.
 Spauda puolėsi prie naujo masalo ir pasipylė vis daugiau reportažų. Niekas net nežinojo, kaip 
įvardinti tai, kas vyko, kol galiausiai apsireiškė terminas new romantics, pratęsiantis 
istoriją. Įdomu, kad puošeivos, individualistiški "naujieji romantikai" vėliau ne kartą 
entuziastingai įsijungė į altruistišką veiklą, kokia pasižymėjo devintasis dešimtmetis. 
Muzikiniuose projektuose bei festivaliuose, skirtuose paremti Afrikos badaujančius ir 
skurstančius, vieni svarbiausių dalyvių buvo Boy George, grupės Spandau Ballet, Duran 
Duran, Ultravox  visi klubo Blitz "auklėtiniai".
 Žvelgiant į tuometines fotografijas, galima būtų pamanyt, kad Blitz buvo dabitų ir pozuotojų 
rojumi, sale, pilna gražių žmonių. Tačiau jos užkulisius reikėjo ištisai prižiūrėt, kad nekiltų 
 debošai, kvepalų ir plaukų lako kvapai galėjo parversti, pasak Steve'o, tačiau tarpusavio 
pagarba išliko ir moterys nesijautė nesaugiai, kai vyrai neretai darydavo makiažus jų tualete, - ten tiesiog buvo geresni veidrodžiai. Boy George, atradęs turįs puikų balsą, kartu su bendraminčiais "Culture Club", ėmė rašyti 
dainas ir koncertuoti, kol  žaibiškai pakilo į svaiginančias aukštumas. Jų daina "Karma 
Chameleon", 1983-ais tapo viena populiariausių visame pasaulyje. "Culture Club" muzika 
apjungė elektro-pop stilių su gyvybingu "baltuoju regiu", tuo tarpu Boy George stebino 
žurnalistus, savo įtaka laikydamas "gėlių era" ir dainininką Donovan'ą. 
 Kiek anksčiau, pats durininkas Steve Strange kartu su draugu Rusty Egan'u įkūrė grupę 
Visage", kuri jau 1981-ais dramatiškai įsirėžė į hit paradą su nepamirštama, elektronika pulsuojančia daina Fade To Grey".
 Dar iki šių prasiveržimų į šlovės aukštumas, klubas gavo savotišką palaiminimą iš didžiojo 
įkvėpėjo, - kaip prisimena Steve Strange,  - greičiausiai tai vyko 1980-ųjų liepos mėnesį, kai 
prie Blitz pastato, niekam nieko nesakęs privažiavo David Bowie su palyda.
 To galima buvo tikėtis - kiek ankstesniame savo video klipe dainai "Boys Keep Swinging", 
David Bowie išdarinėjo neregėtas grimasas, gal būt ironizuodamas vyrų pasaulį, kur 
sprendžiama pagal uniformas  jis apsireiškė trim skirtingomis vidutinio amžiaus damomis, 
kol pats jaunatviškai stypčiojo ir dainavo. Sakoma, kad persirengimų motyvą jam inspiravo 
pokštavimai, kurie dėjosi Londono klubuose, Blitz pirmtakuose. 
 Steve Strange pamena, kad nepaisant išoriškai ramios laikysenos, jis buvo apstulbęs ir 
jaudinosi, ką mylimasis vaikystės herojus pamanys apie dabartinį Blitz. David Bowie buvo 
įvestas pro tarnybines duris, vien dėl to, kad išvengti sąmyšio  bene visi klubo lankytojai 
paminėtų jį kaip didžiulę įtaką, pradedant nuo plakatų kambaryje iš 
Ziggy Stardust'o eros. 
Žvaigždė dėkingai sutiko prisėst bare, kiek atokesnėje vietoje. Bowie iš kart pasiūlė Steve'ui 
pasivaišinti kartu ir pakalbėti, tačiau net ir tokiu metu Steve negalėjo nurimt, palikęs duris be 
priežiūros, todėl pirmiausia sugrįžo ten. Gandas, kad viduje yra David Bowie pasklido kaip 
mat ir daugybė lankytojų veržėsi jį pamatyti, teko pastiprinti apsaugą (kuri matomai susidarė iš rūbininkių ir Boy George'o).
 Savo ruožtu, David Bowie liko sužavėtas aplinka ir tuoj pat pasiūlė Steve Strange'ui dalyvauti 
dainininko naujo vaizdo klipo filmavime, dar paėmus keletą norimų draugų. "Pamenu iki kokių 
trylikos metų šis žmogus buvo man absoliutus dievaitis, o dabar staiga jis lyg niekur nieko 
kviečia bendradarbiauti"  šmėkštelėjo Steve'ui, kol David Bowie tęsė: "Manau jūs 
sumanytumėt apdarus savo nuožiūrą, gerai jei būtų dar trys dalyviai ir visi jūs galėtumėte 
atvykti šeštai ryto prie Hiltono, reikalas tas, kad užsakyta tik viena diena filmavimo būtent 
rytoj". Klubas paprastai užsidarydavo apie pusę trijų, o namie Steve parsirasdavo tik pusę 
keturių ryto. Tačiau dabar jis spėjo surasti dar tris kompanionus, pažįstamas merginas 
filmavimuisi. Neturėdami laiko svarstymams, jie sumanė apsirengti gotikos laikų šventikų 
stiliumi. Steve pilnu rimtumu pamini, kad Vatikanas jam visad buvo didžiule įtaka. 
  Vietoj tikėtos egzotiškos vietos visa filmavimo grupė atsidūrė atokiame tuščiame pajūryje. 
David Bowie vilkėjo pero kostiumu ir pats atrodė lyg tiesiai iš Blitz klubo. Pagrindinėje scenoje 
jis žingsniavo pajūriu, juodai-baltai apsirėdę gotiškos figūros iš paskos ir už jų visų judėjo 
griozdiškas buldozeris, vis taikydamas prispausti ilgąjį Steve'o apsiaustą.
 Pasak Steve Strange, tai buvo ilga filmavimo diena trijų minučių vaizdo klipui, dainai Ashes 
to Ashes  Iš pelenų į pelenus. Pakankamai įtemptas, nervingas darbas, bet to vertas. 
Dosnus prodiuseris iškart visiems dalyviams sumokėjo nemažą sumą, o Steve prisimena: 
niekam nepasakiau, bet iš tiesų būčiau dar ir pats primokėjęs, kad vaidinti David Bowie'io klipe.        
 Tai buvo tik pradžia, vienas iš daugelio filmavimų, kuriuos Steve Strange įgyvendino jau 
būdamas grupėje Visage. Ironiška, kad pirmtaku išpuolė Ashes to Ashes - novatoriškas 
David Bowie'io vaizdo klipas, iš tiesų pasakojantis apie narkomaną Tomą (kadaise, 1969-ais 
buvusį šlovingą astronautą majorą Tomą), klaidžiojantį savo vizijose. Panašūs išbandymai 
buvo kaip tik prieš akis Steve Strange'ui, po blic sėkmės pasitinkant vėlesnes psichines 
krizės. Neaplenkė jos ir bičiulio Boy George'o, kurio gyvenimo ir muzikinės karjeros vos nepražudė heroinas. Šlovė niekam nepraslysta lengvai.
 Lyg ir nieko naujo po saule, žvaigždės ir jų įtakos, paskatinimai, pakylėjimai ir nelengvas 
nusileidimas. Mada gali tapti tiek išskirtinumo, tiek ir suvienodinimo priemone. Gal būt 
visuomet yra nauja gera vieta pasireikšti, o išvaizda ir puošmenos gali laisvai įtakoti, ar 
net sukelti perversmus. Bent kol žiniasklaidos ar komercijos lyderis nepaskelbs to atradęs ir neįdarbins savo naudai. Tekstas: Lukas Devita     
 *) Styvas Strendžas (Steve Strange, Stephen John 
Harrington pseudonimas, 1959-2015) populiarios muzikos atlikėjas iš Velso, naujosios bangos Visage grupės 
(išgarsėjusios singlu Fade to Grey) lyderis, nuo 8-o dešimtm. pabaigos  naktinio klubo savininkas. Buvo vienas 
įtakingiausių 9-ojo dešimtm. naujojo romantizmo judėjimo atstovų. 2004 m. suformavo naują Visage versiją 
pavadintą Visage Mk II, kurią sudarė įvairūs muzikantai iš šiuolaikinių elektroninės muzikos grupių, tačiau joje 
nebuvo nė vieno muzikanto iš originalios Visage grupės. Tačiau labai didelės sėkmės tas projektas nesulaukė. 
2013 m. pateikė trečią Visage variantą su buvusiu nariu Steve Barnacle ir kitais muzikantais, išleisdami albumą Hearts and Knives.
 
 Papildomai skaitykite:Naujoji banga
 Aklieji vargonų virtuozai
 Rock poetika: Jimi Hendrix
 Pranašiškas Aldous Huxley
 Jim Morrison, Amerikos poetas
 Žmogus, kuris nukrito į Žemę
 Aldonos Gediminaitės muzikantai
 Auksinis balsas arba gimus Kambodžoje
 Natų sistemos autorius Gvidas Aretietis
 Beat kartos tėvas susitinka roko karalaitį
 Williamo Burroughs'o Cut-Up technika
 SUN RA: muzika iš atviro kosmoso
 Žiūrovo nuostaba kūrinio suvokimui
 Žvaigždžių žmonės: pastabos dabar
 Andy Warhol "Oksidacija"
 Ignalinos krašto legenda
 Išmagnetintojas
 Fantastikos skiltis
 Meno skiltis
 Vartiklis
 |