| Lukas Devita
 
Gnostikai, žvaigždžių vaikai, Svetimumas:Aukštesnės būties ilgesys
 Taip pat skaitykite  Žvaigždžių žmonės   Ar jums kada teko pasijausti svetimu, na tiesiog viskam, kas supa aplink? Iš pačios esmės, - 
kai gamtovaizdis, pastatai, gatvės, reklamos, žmonės ir jų apranga, apsireiškimas ir gyvenimo 
būdas  viskas taip keista, neteisinga, kvaila, nesuprantama, lyg jūs būtumėt iškritęs iš dangaus.
 Galbūt tai paskatintų atsiribojimą, mintis apie vienuolyną, o gal bylotų apie polinkį atsidurti 
vieną dieną kurioje iš alternatyvinių, ar nuo seno vadinamų - neformalių grupuočių bei judėjimų?
 Bet kas, kažkada įkvėptas įsijungti į bitnikų gretas, sėsdamas ant modų motorolerio, ar tapdamas hipiu, vėliau
panku, reiveriu ar gotu, turėjo išgyventi panašų pojūtį  svetimumą pripažintai nusistovėjusiai aplinkai. 
 Žinoma, tai ne vienintelis ir gal ne svarbiausias motyvas. Įstojimas, kur tai bebūtų, gal būt 
iššauks svarstymus, kiek bet kuris alternatyvinis judėjimas nėra (ar yra) tos pat aplinkos dalimi. 
Bet jau atsidūrus grupuotės viduje tai neturi reikšmės. Kitas klausimas - kiek giliai viena ar kita 
neformali grupuotė gali įtraukti jos dalyvį. Na, atsitinka, kad religinė bendruomenė ar (baisiau 
skambanti) sekta gali įsukti savo narius tikrai giliai. O jos dalyvis reik manyt, vertins plačiąją 
visuomenę kaip gyvenančią neteisingai, todėl turės neišvengiamai pajusti svetimumą aplinkai. Gal būt ši savybė vis dėlto svarbi,
jei gali būt patirta tiek jehovisto, tiek goto, nepaisant, kad šie 
vargu ar daugiau ką turėtų bendro. Svetimumas vadinas gali būti labai skirtingas, nes vien jo 
patyrimas nesuartina nesuderinamų tarpusavy grupuočių ar pažiūrų. Nors ir čia gali būt netikėtumų. 
 Svetimumo pojūtis, neretai iššaukiantis atsiribojimą, žinomas ir kaip grynai individualus bruožas,
sietinas su vienatve, atsiskyrimu bei visapusišku nepritapimu prie aplinkos. Bet kiek gilus, tikras ir stipriai išreikštas gali būt šis potyris.
 Svetimumas aplinkai, visuomenės tvarkai, o ir visam pasauliui  pakankamai radikalus
nusiteikimas  visai įprastas Naujojo Testamento tekstuose, galbūt dažnai priimamas formaliai, 
visgi nenustoja būt diskusijų tema. Manoma, kad ši nuostata atspindi gnostikų bei ankstyvųjų krikščionių sampratas. 
 Gnosticizmas (pavadinimas kilęs nuo graikiško žodžio gnosis - "žinąs", "pažinimas") - 
sinkretinis religinis judėjimas, klestėjęs I-IV a. po Kr., turėjo nemažos paskatos pačios 
krikščionybės formavimuisi, o ir vėlesniais laikais jo įtaka neapleido Europos ir Amerikos kultūrinio gyvenimo. Pavyzdžiui, psichologas
Karlas Gustavas Jungas aukštai vertino gnostikus
už jų savianalizės sugebėjimus. Antikos bei ankstyvosios krikščionybės tyrinėtojas James M. Robinson'as*) mato 
gnostikų įtaką 7-o dešimtmečio kontrkultūros judėjimams, prasidėjusiems Jungtinėse Valstijose ir Britanijoje.
 Išlikę gnostiniai raštai, vaizdingi mitologinio pobūdžio pasakojimai, ar savotiški aforizmų 
rinkiniai, kaip kad žymioji "Tomo evangelija", tiesiog persmelkti svetimumo pasauliui nuotaika, 
nors visumoje gnosticizmas išlieka painia filosofija, nepateikiančia aiškios doktrinų sistemos. 
Tačiau viena svarbiausių idėjų, apjungianti daugelį, tuomet naujojo mokymo grupuočių ta, kad 
tikrasis žmogus esąs amžina dvasia, kuri buvo įkalinta fiziniame kūne ir nežinojime. Kai kada 
kūnas nurodomas lyg sielos kalėjimas, ar nukreipiantis mūsų sąmonę nuo tikrosios žmogaus 
prigimties. Tad pagrindiniu gnostikų tikslu buvo ištrūkti iš kūno ir žemiausios kūrybinės apraiškos - 
materialaus pasaulio, į kurį esame ištremti. Pasak jų, žemiškasis pasaulis nėra mūsų tikrieji 
namai, o jo pagundos ir tvarka - tikriausios kliūtys dvasiniam atsivėrimui. Kūnas, o ir visa materija 
buvo suprantama, kaip bloga, ar, kai kuriais atvejais, iliuziška. Ši vieta, į kurią mes "nukritome" - 
neatbudusių, nežinančiųjų valdoma Žemė - tikras vargų kraštas, užvaldytas baimės, sklidinas kančių. 
 Nenuostabu tuomet, kad žinomi gnosticizmo skelbėjai dažniausiai minimi kaip keistuoliai, 
sąmonės revoliucionieriai, nepalaužiamai ištikimi savajai tiesai. Siekdami dvasinio išsivadavimo 
jie skelbė nesusitaikymą su žemesniojo pasaulio valdovų, vadinamųjų Archontų
primesta tvarka ir gyvenimo įstatymais. Pasak gnostikų, tikras laisvės polėkis atbunda peržengus 
menkystų suraizgytus apribojimus, sulaužius visuomenių normų kodus ir praplėšus visuotinio 
manipuliavimo šydą. Tam tikslui vieni mokytojai bei grupuotės atsiribojo nuo pasaulio pilnam 
asketizme, kiti  įkūrė komunas, drastiškai atsižadėjusias plačiosios visuomenės gyvenimo taisyklių,
kas taps savotišku archetipu bene visiems vėlesniems kontrkultūros judėjimams.
 Koks bebūtų komplikuotas pasaulio sukūrimas pagal gnostikus, visais atvejais, žemesnės 
terpės atsiradimą sąlygoja ilgas išsiskaidymo procesas, o mūsų eonas bene labiausiai nutolęs 
nuo tikrosios būties. Pasak gnostikų, šio pasaulio, savotiškas "tarpinis" kūrėjas, net pilnai 
nesuvokė esąs tik tęstine aukščiausios kūrybinės idėjos dalimi, tad sutverdamas žmogų, jam iš 
tiesų įpūtė nenusakomos svarbos dvasios kibirkštį, daugiau nei pačią kūrybos esenciją, suteikė 
tai ką, gnostikai vadino perlu. Kaip ši brangenybė paslėpta tamsiame kiaute, jūros dugne, taip ir 
šviesos dalelė, dvasios krislas yra įdėtas žmogaus viduje. Klaidžiodami nežinojime, mes galime ir 
nenujausti, turintys šitokį turtą ir patį galingiausią laisvės šaltinį. Šviesos pasiuntinys turi 
apsireikšti, kad pastūmėtų link atbudimo. Žmonių dvasios miega, kaip kad panašiai byloja 
induizmo ar šamanistinė 
pasaulėžiūra, o kažkas iš aukščiau nori mus pažadinti, priminti, kas iš tikrųjų esame. Pasiuntinys 
atneša žinojimą, palaipsniui atsiskleidžiantį mūsų sieloje, kuri ir pati ieško būdo atsiverti  taip įgaunama drąsa ir išmintis. 
 Pagal gnosticizmo sampratą, - virš žmonių galvų daugybė valdovų, kontroliuojančių savo 
sferas ir siekiančių neleisti mums atgauti savo tikrą valią bei jėgą. Kad pravingiuoti" pro užtvaras 
bei kliūtis ir pasiekti pilnatvę, reikalingas tikras sakralinis žinojimas, kurį ir atnešė dangiškas 
Šviesos pasiuntinys. Kai kurios gnostinės mokyklos laikė tokiu pasiuntiniu Jėzų Kristų. Nusileidusiu į Žemę,
kad atgaivintų žmonių dangiškąją kilmę ir suteiktų patepimą  slaptą pažinimą, kurio dėka galima atrasti kelią į Šviesos karalystę.
 Natūralu, kad prabudęs gnostikas pasijaučia lyg ir esantis "ne iš čia". Vieno senųjų gnostinių 
veikalų Himno perlui" herojus, karalaitis, iškeliavęs atnešti perlo į tolimąjį kraštą, pamiršta savo 
užduotį ir tikrąją prigimtį. Tačiau pažadintas iš užmaršties jis neabejotinai pradeda jaustis 
svetimu, iki tol neva "savoje" aplinkoje. Šis bruožas ypač nuodugniai tyrinėjamas klasikine 
laikomoje gnosticizmo studijoje, Hans Jonas'o knygoje "Gnostinė religija: svetimojo dievo 
pranešimas ir krikščionybės pradžia" (The Gnostic Religion: The Message of the Alien God and the Beginnings of Christianity, 1959).
 Svetimumo patirtis būtų lyg tiltas į naujų laikų tyrinėjimus. Septintojo dešimtmečio pabaigoje, 
rašytojas ir psichoanalitikas Brad Steiger susidomėjo žmogaus savybėmis, nulemiančiomis 
ypatingą sensoriką ar gabumus, polinkį į misticizmą ar buvimo iš kito pasaulio" sindromą. Nuo 
pat 1956-ųjų, dvidešimtmetis Brad pradėjo rašyti straipsnius apie nepaaiškinamus fenomenus, ir 
šiai dienai jis yra 154 knygų, kurių tiražas siektų 17 milijonų autorius ir bendraautorius, 
užsirekomendavęs kaip gilus, įvairiapusiškas, dvasinių reiškinių bei žmonijos paslapčių 
tyrinėtojas, laisvai įvaldęs tiek dokumentinės prozos, biografinės, tiek grožinės literatūros žanrus.
  Apie 1968-uosius metus Brad Steiger sudarė savotišką anketą, skirtą, kaip jis tuomet 
pavadino žvaigždžių žmogaus", ar išskirtinai 
dvasiškai orientuotos asmenybės tipui nustatyti. Šitokį terminą Steiger pasiskolino iš 
Amerikos 
etninių gyventojų mitologijos, kuri byloja, kad žvaigždėse gyvena dvasinės būtybės ir laiks nuo 
laiko apsireiškia Žemėje, o taip pat, kai kurie mūsų išlaiko ypatingesnį ryšį su žvaigždėmis. Brad 
Steiger'is pasitelkė idėją žmogaus, pradedančio jaustis esančiu ne iš šios aplinkos, išgyvenančiu tai 
taip stipriai ir pilnutinai, kad galėtų būt pavadintu tik kaip nukritusiu iš žvaigždžių".
 Sherry Hansen, liuteronų teologė, tuometinė Niu Jorko universiteto konsultantė, vienoje iš 
savo edukacinių programų 1970-aisiais, sudarė panašią anketą. Sulyginę tyrinėjimus su Brad'u 
jiedu padarė išvada, kad dažniausiai respondentai vadina save dvasiniais padėjėjais" šioje 
žemėje. Ištisą dešimtmetį Brad Steiger'is su žmona tapusia Shelly tobulino apklausos formą, ir nuo 
1987-ųjų iki 1993-ųjų išsiuntinėjo daugybei žmonių visam pasaulyje. Virš 30 000 asmenų gražino 
užpildytas anketas. Jas atsakė įvairiausių visuomenės sluoksnių, visų įmanomų specialybių, 
dvasinių bei religinių pažiūrų atstovai. Pavyzdžiui, protestantų bažnyčiai priklausančių sudarė 
49% visų apklaustųjų, katalikų  39%, naujojo amžiaus" dvasinei pakraipai  12%, netikinčiais 
save įvardino tik 1% . Mistinių patirčių skiltyje, 94% atsakiusiųjų stipriai išgyvena vientisumo su 
visata" pojūtį, 67%  intensyvius religinius jausmus, 91% teigia patyrę telepatinį ryšį su būtybėmis 
iš nematomojo ar aukštesniojo pasaulio, tiek pat tvirtina turintys angelą sargą. Beveik visi 
apklaustieji pritaria idėjai, kad jų dvasiniai ar fiziniai protėviai yra atkeliavę iš kitų dimensijų, kaip ir 
daugelio jų pačių sielos. Nors visi šie vyrai ir moterys liudija besijaučiantys svetimi svetimam 
krašte", tačiau daugybė jų aktyviai dirba visuomeniškuose srityse, būdami medicinos seselėmis, 
gydytojais, mokytojais, tarnautojais, žurnalistais bei psichologais ir net teisininkais. Pats 
ryškiausias bruožas - atsakymas bendras absoliučiai visoms anketoms - tai pasiryžimas ir noras tarnauti planetos labui, visoms gyvoms būtybėms.
 Brad Steiger'is juokavo  šimtai mokslininkų dešimtmečiais ieško gyvybės kosmose, o jis 
netikėtai atrado visą tinklą būtybių iš kito pasaulio, išsidriekusį čia pat, Žemėje. "Žvaigždžių žmonių" fenomenas išlieka 
"nematomas", tačiau užkliudo ir pritraukia jaunesnius, "kitokiais" pasijutusius naujų kartų atstovus. 
Jie tapo vadinami "žvaigždžių vaikais" (star 
children), "žvaigždžių sporomis" (starseeds) 
ar "klajokliais" (wanderers), viena po kitos išdygo internetinės "stovyklos", skirtos pasidalinti 
patirtimi, studijuoti, taip pat svetainėse pateikiamas gan vieningas sąvokų apibrėžimas.
 Pasak tokių šaltinių, "žvaigždžių 
sporomis" galima būtų pavadinti daugelį, kas nuoširdžiai jaučiasi turįs misiją šiame pasaulyje 
ir laukia meto "sudygti". Tai aiškiai primena ir biblijinę grūdo metaforą.
 Teigiama, "žvaigždžių vaikai" galiausiai turi išmokti pažinti fizinį pasaulį "iš užkulisių" ir 
prisiminti savo tikrąją prigimtį kiek įmanoma gryniau. Aukštesniosios jėgos padeda jų 
transformacijai, pilnutinio savęs suvokimui. Tada jie pasiruošę įgyvendinti misiją, padėti kitoms, 
žemiškais saitais supančiotom sielom atpažinti savo dieviškąją paskirtį. Kaip bežiūrėsi,visa tai 
skamba lyg iš senosios gnostikų doktrinos. Ir lygiai taip pat pabrėžiama atbudimo svarba - jis gali 
būti nuoseklus, ramus arba staigus, net dramatiškas. Visais atvejais "žvaigždžių vaikų" atmintis 
nuskaidrėja, bent tiek, kad atrasti ar pajausti savo tikrąją prigimtį ir tapt sąmoningu.
 Tolimesnės veiklos forma gali būt labai individuali, išreikšta atvirai ar užslaptinta 
paprastume.Tai gali būti pozityvių žinių skleidimas, mokyklų, globalių bendrijų įkūrimas ar tyli asmeninė pagalba. 
 "Žvaigždžių žmonės" linkę manyti, kad visais žmonijos gyvavimo laikais savotiškos "žvaigždžių sporos" buvo siunčiamos į Žemę 
pagelbėti išsivadavimams iš "tamsiųjų erų", visuotinės pažangos siekiams. Tačiau daugeliui 
"žvaigždžių vaikų" nepavykdavo įgyvendinti savo misijų ir jie pasijausdavo, lyg pakliuvę į spąstus, 
- suvilioti materialaus pasaulio iliuzijų klimpdavo vis giliau į užmarštį. 
 Čia vėl žvilga panašumas su gnostikais, tik viskas rutuliuojasi kosminėje eroje.
"Žvaigždžių vaikai" jaučiasi svetimais ir ypač tą pažymi vadinamieji "klajokliai", dažniausiai sunkiai 
išgyvenantys savo nepritapimą, jie jaučiasi tiesiogiai ištremti iš kitų planetų. 
  Toks pareiškimas labai derėtų hipiškų laikų filosofavimams, o "žvaigždžių vaikai" mano, kad 
šitokios būtybės kaip tik būna esminiais katalizatoriais masiškai transformuojant sustabarėjusias 
visuomenes, kaip tai akivaizdžiausiai pasireiškė septintame dešimtmetyje. "Nukritusiais iš kitos 
planetos" miesčionys pažymi ypatingus keistuolius, o būtent taip save pristatė įtakingas džiazo 
novatorius Sun Ra, ar panašiai 
užsimindavo ir legendinis Jimi Hendrix. 
Kaip nebūtų keista, toks pareiškimas tikriausiai nenustebintų induizmo pasekėjo. O gal galima 
aprėpti dar plačiau - kad visi religiniai mokymai neišvengiamai išpažįsta mažiausiai du pasaulius 
(šį bei kitą), ir tarp jų besikabarojantį moksliškąjį homo sapiens. Tad jaustis svetimu, ar 
kartais prisiminti bet kuria prasme kitokį pasaulį yra lyg ir visai natūralu. 
 Gal būt tai žmogiškosios būties archetipas, užfiksuotas
gnostiniuose raštuose ir slapta 
apsireiškiantis kitose epochose, staiga atgijęs ir šiandien. Tačiau ne tiesiogine sąsaja - egzistuoja 
dabartinės gnostikų grupuotės, susiformavusios atkuriant tradicijas, bet žvaigždžių vaikai 
savotiškai interpretuoja kai kurias pagrindines gnostikų idėjas. O šviežiau ir naujau pasireiškia tai, 
kad žvaigždžių žmonės pernelyg nesirūpina savo paties išsigelbėjimu, nes paprasčiausiai jaučiasi ir taip esantys iš kito pasaulio!
 Pagaliau "žvaigždžių vaikų" fenomeną netiktų vadinti nauja religija, net gi judėjimu, 
greičiausiai tai per daug abstraktus reiškinys. Tačiau platus, kiek žinoma, sukėlęs tylų, bet 
pakankamą susidomėjimą ir Lietuvoje. Leidykla Šviesa, dažniausiai asocijuojama su 
vadovėliais, 1997-ais metais lyg niekur nieko išleido knygą Žvaigždžių vaikai (Star Children, 1994).
Tiesa, jos autorė Jenny Randles, bene garsiausia ir labiausiai gerbiama Anglijos ufologė, 
pateikia gan santūrų, gal kiek bedvasį įvadą į temą, tačiau nestokojantį žavesio. Visais atvejais 
tokio pobūdžio knygos skatintų savęs pažinimo, bei pozityvaus atsiskleidimo siekį.
 Jei paslaptingumas traukia, svetimumas ugdo, bylodamas amžiną tobulesnio pasaulio ilgesį, 
didinga prigimtis įpareigoja: jei esi šviesos dalelė - turi šviesti kitiems. 
 *) Džeimsas Robinsonas (James McConkey Robinson, 1924-2016) 
amerikiečių mokslininkas, specializavęsis Naujojo Testamento, Q (hipotetinio pradinio Jėzaus pasakymų rinkinio) 
ir Nag Hamadi tekstų (kuriais susidomėjo 1965 m.) tyrimuose. Buvo pagrindiniu Nag Hamadi
bibliotekos redaktoriumi. Be to, turėjo poveikį panaikinant monopoliją dėl Negyvosios jūros ritinių
(kai grupė mokslininkų delsė juos publikuoti). Daug prisidėjo prie Tarptautinio Q projekto būdamas daugelio publikacijų redaktoriumi. Ilgai buvo 
profesoriumi Klermonto un-te (1964-99). 2014 m. išleido Nag Hammadi istoriją, kurioje išdėstė, kas įvyko per 30 m. nuo tekstų atradimo iki jų publikacijos 1977 m. 
 
Apie ufologiją kineKas tas gnosticizmas?
 Žvaigždžių žmonės: pastabos dabar
 Gnosticizmo atgimimas Viduramžiais
 Dendizmo poetika: literatūra ir mada
 Terra Incognita ir Terra Fantastica
 Gnosticizmo ištakos. Blogio misterija
 Don Campbell. Mozarto muzikos galia
 Simonas Samarietis, pirmasis gnostikas;
 Gyvenimas "laikmečio dvasioje" ir foto-moto-savišvieta
 Mūsų anūkai pasieks žvaigždes...
 Ankstyvasis gnosticizmas: Ofitai
 Pirmoji tarpžvaigždinė kelionė
 Gnostikai: pasaulio sutvėrimas
 A. Platonovas. Saulės įpėdiniai
 Jim Morrison, Amerikos poetas
 Andy Warhol: portretas su datomis
 SUN RA: muzika iš atviro kosmoso
 Pranašiškas Aldous Huxley
 Mitologija Visatos masteliu
 Velso atominė bomba
 Kita gnostikų Ieva
 Fantastikos skiltis
 NSO.LT svetainė
 Vartiklis
 |