Filmas iš jūros bangos sūkurio  
 
Muzika gali nuvesti jus link netikėtų gražiausių atradimų. O dar jei Pink Floyd... 
Šios grupės gerbėjai gali užtikti (jei pasiseks) vieną iš vadinamųjų filmų apie serfingą 
Kristalinis keliauninkas (Crystal Voyager, 1973), pagarsėjusį tuo, kad jame 
pasigirsta Pink Floyd kompozicija Aidai (Echoes) ir tęsiasi iki pat galo, apie 
20 minučių, kol žiūrovas tiesiog įneria į vandenį, kunkuliuojančius vandenyno 
sūkurius, lėtai slysta per lūžtančią bangą ar skrieja su alsuojančiu vandens mostu. 
 Nenorom šmėkšteli mintis: taip neįmanoma nufilmuoti, tai aiškiai ne iš valties, tai - 
nebent operatorius būtų delfinas. Bet ir ne kompiuterinė technologija, jos ir nebuvo 
tuomet, o vanduo - jis atrodo kaip gyvas. Kokią septintą šio vandenyno šokio minutę 
žiūrovo sąmonėje gali blykstelėti: tęstinumas, gelmė, ši substancija dieviška, bet kaipgi tai pavyktų užfiksuoti?
Nenorom šmėkšteli mintis: taip neįmanoma nufilmuoti, tai aiškiai ne iš valties, tai - 
nebent operatorius būtų delfinas. Bet ir ne kompiuterinė technologija, jos ir nebuvo 
tuomet, o vanduo - jis atrodo kaip gyvas. Kokią septintą šio vandenyno šokio minutę 
žiūrovo sąmonėje gali blykstelėti: tęstinumas, gelmė, ši substancija dieviška, bet kaipgi tai pavyktų užfiksuoti?
Ir visgi filmavo gyvas žmogus. Nenustembi, kad jis taip pat vadinamas gyva legenda, 
apie kurią galima būti nieko negirdėjus kaip mano atveju. Nemaniau, kad kada nors 
domėsiuos serfingu ar filmu apie šią sporto šaką, priskirtiną išlepintų Kalifornijos 
turtuoliukų laisvalaikiui. Tačiau Crystal Voyager, žinoma, yra išskirtinis 
serfingo filmas. Kaip kad ypatingas jo herojus George Greenoughas*) (g. 1941 m.) - 
įvairiapusiška asmenybė, apsigimęs novatorius ir valingas darbštuolis. 
Nors dabar jau ilgą laiką gyvenantis pietų Australijoje, George gimė ir užaugo Santa 
Barbaroje, toje pat Kalifornijoje ir kaip tik pasiturinčioje šeimoje. Tačiau kai kurie jo 
savotiški, jei ne ekscentriški bruožai iškart kresteltų bet kokį išankstinį nusiteikimą. 
Nuo vaikystės George atsisakė nešioti batus, o tėvai taip ir nesugebėjo priversti. 
Sakoma, kad per savo gyvenimą jis buvo apsiavęs jais vos kelissyk. Taip pat tik du 
kartus per savo gyvenimą buvo apsivilkęs kostiumą. Na, bet bepigu tose saulėtose 
pakrantėse... Na, ir serfingas. Jam reikia daugelio valandų praktikos. Nuo pat 
pradžių G. Greenoughui buvo svetimos tipiškos serfinguotojų grupuotės ar bendrijos, 
jį labiau traukė vienuma ir, rodos, begalinis laikas su vandenynu. 
Nuodugniai tyrinėdamas bangų susidarymą (taip pat skaitydamas ir tiksliųjų mokslų 
knygas šia tema), George įsidėmėjo, kad "besivyniojanti" vandenyno banga trumpam 
sudaro savotišką oro "tunelį" ar "vamzdį", pro kurį galima pranerti. Jis tuomet buvo 
jau įgudęs banglentės "skrajūnas", taip pat ne kartą pats tobulino jos konstrukciją. 
1965-aisiais G. Greenoughas sumodeliavo ir pagamino žymiąją "Velo" - "samčio" 
formos banglentę, kneeboard ant kurios klūpima keliais, pasiekiant ypatingą 
manevringumą. Pasak išradėjo, taip plaukdamas jautiesi arčiau vandens. Vėliau 
George aktyviai naudojo pripučiamo čiužinio principo "oro" banglentę, kuria įsigudrino 
slidinėti vandeniu greičiau nei bet kas įprastiniais serfais. 
 George anksti užsiėmė ir serf-fotografija, iš pradžių patobulindamas fotoaparatą. O 
septintajame dešimtmetyje jis sumanė ir pagamino specialų neperšlampamą laikiklį 
16 mm juostos kino kamerai, kuria pradėjo filmuoti jūros bangas. Minėtą įrangą jis 
pritvirtindavo sau prie peties ir "užsukdavo" prieš įnerdamas į bangą. Tiesiogine to 
žodžio prasme George įlėkdavo į savotišką vandens vamzdį ir regėjo pasaulį lyg iš 
vidaus: "Gali ten būti tik keletą sekundžių realiu laiku, bet tavo galvoje tai plaukia 
valandomis. Patirtis, kurios neįmanoma nusakyti - čiuožti didžiule, sunkia, virstančia 
banga. Kartais tu įlėki taip giliai į "vamzdį", kad nepavyksta ištrūkt. Ir tuomet į tave 
drioksteli tokia jėga, išmetanti į paviršių. Kas išties svarbu - tai laiko intervalas, kurį tu 
būni bangos viduje. Laikas atsiduria uždaroje erdvėje, savarankiškoje zonoje. 
Vienintelė tikrovė tuomet yra tai, kas vyksta ten". (George Greenough)
George anksti užsiėmė ir serf-fotografija, iš pradžių patobulindamas fotoaparatą. O 
septintajame dešimtmetyje jis sumanė ir pagamino specialų neperšlampamą laikiklį 
16 mm juostos kino kamerai, kuria pradėjo filmuoti jūros bangas. Minėtą įrangą jis 
pritvirtindavo sau prie peties ir "užsukdavo" prieš įnerdamas į bangą. Tiesiogine to 
žodžio prasme George įlėkdavo į savotišką vandens vamzdį ir regėjo pasaulį lyg iš 
vidaus: "Gali ten būti tik keletą sekundžių realiu laiku, bet tavo galvoje tai plaukia 
valandomis. Patirtis, kurios neįmanoma nusakyti - čiuožti didžiule, sunkia, virstančia 
banga. Kartais tu įlėki taip giliai į "vamzdį", kad nepavyksta ištrūkt. Ir tuomet į tave 
drioksteli tokia jėga, išmetanti į paviršių. Kas išties svarbu - tai laiko intervalas, kurį tu 
būni bangos viduje. Laikas atsiduria uždaroje erdvėje, savarankiškoje zonoje. 
Vienintelė tikrovė tuomet yra tai, kas vyksta ten". (George Greenough)
G. Greenougho serf-filmavimas pranoko visas ribas. Tačiau žavumas spalvotoje 
juostoje pasiektas visišku operatoriaus atsidavimu - ištisomis dienomis jis galėjo 
laukti tinkamo apšvietimo, vėjo krypties, nuolat išplaukdamas fiksuoti naują "dublį". 
Galiausiai vaizdai virto ištisine tėkme, įvairiu greičiu užfiksuotu vandenyno pulsavimu, 
skambant "lašelių" garso įžangai ir pirmiesiems "Aidų" akordams, kol Davidas 
Gilmuoras išvien su gražiai derančiu Ricko Righto balsu dainuoja:
Virš galvos albatrosas pakibęs sustingsta vėjyje 
O giliai po riedančiom bangom 
Koralo urvų labirintuose 
Aidi tolimas potvynis ir atoslūgis 
Vingiais smėlį žymėdamas 
Ir viskas žalsva po vandeniu
Ir nieks nenurodė link sausumos 
Ir nieks nežino kur ir kaip 
Bet kažkas krusteli ir bando 
Ir pradeda ropštis link šviesos 
(. . .)
(originalaus teksto autorius R. Watersas, Pink Floyd Music, 1971)
Sakoma Pink Floyd sutiko leisti panaudoti dainą filmui mainais į to 
epizodo juostą, kurią jie ir patys sukdavo savo koncertuose. Meistrams pavyksta 
suderinti dalykus iš anksto jų nelyginant tarpusavyje. Vieną sykį išvydus tokį garso 
takelį, šie kūriniai, rodos, tik taip ir turėjo susilieti. 
 
Grupė Pink Floyd rašė ilgąją kompoziciją Aidai labai eksperimentiškoje 
aplinkoje, Abbey Road studijoje, rengiant albumą Įsikišimas (Meddle, 1971). 
Kiekvienas ketverto narys sumanydavo kokį fragmentą, iš kurių susidarė viso 36-ios 
pjesės dalys. Žodžiai kelis sykius keitėsi ir buvo naujai perrašomi, kol iš kosminės 
nuotaikos perėjo į vandeningesnę (įdomiu sutapimu būtų ir autoriaus pavardė 
Waters, kilusi aiškiai iš vandens). Kūrinys išėjo didingas, o kartu gan paprastai 
atliekamas, todėl jis buvo dažnai grojamas koncertuose, bei garbingai užėmė visą plokštelės Meddle antrąją pusę. 
Belieka tikėtis, kad toks seno reto filmo paminėjimas neliks vien tik erzinanti 
intriga, ir galbūt minėta kino juosta kada bus parodyta plačiau. Pastaruoju metu G. 
Greenoughas išlieka toks pat energingas ir daugelį metų kūrė naują filmą Delfinas 
šliuožia (Dolphin Glide) - ne mažiau įspūdingą pasivaikščiojimą po vandeniu, 
matant viską delfino akimis. Deja, šis filmas jau nesulaukia didelio atgarsio ir būtų 
taip pat sunkiai atrandamas, nepaisant savo naujumo. Tai, kad žmones ne taip 
jaudina šitokie vaizdai, galbūt rodo ir faktai apie papildomą George'o veiklą - jis 
dalyvauja kovose už vandenyno apsaugojimą ir valymą. Sakoma, kad filmuojant po 
vandeniu, pasitelkus vis kokybiškesnę vaizdo technologiją, užterštumas pasirodo 
kaip niekad ryškiai ir grėsmingai. Taip svarbu pažvelgti į visa tai kartu su delfinais.
 
Parengė Lukas Devita   
 
*) Džordžas Grinou (George Hamilton Perkins Greenough, g. 
1941 m.)  20 a. 7-8 dešimtm. įtakingas amerikiečių serfinguotojas, serfingo lentų gamintojas, firmų kūrėjas. 1961 m. 
sukūrė garsiąją šaukšto lentą. 1964 m. persikėlė į Australiją, ten suprojektavo naują lentą, o 1966 m. dar vieną, kurią 
pavadino velo už greitį. Taip pat eksperimentavo ir su valčių korpuso dizainu, pagamino GARC modelį. Nufilmavo kelis 
filmus, jais pritraukė Pink Floyd dėmesį  grupė paaukojo savo muziką Crystal Voyager (1973) filmui.
977 (filmas)
Naujoji banga
Daugiaveidis Marsas
Bręstant su Pink Floyd
Susitikimai BLITZ klube
2018 m. fantastiniai filmai
Ar Marsietis nuves į Marsą?
Mūsų anūkai pasieks žvaigždes...
Korėjos muzika ir karalius Sedžongas
Savižudybė kaip dezintegracija: laiptai į pragarą
Perbrauktas Paryžius; ekskursas į pasąmonę
G. Beresnevičius. Knygos, kurios mokė nesimokyti
Gyvenimas "laikmečio dvasioje" ir foto-moto-savišvieta
P. Kopylova. Raudonos burės ir pilka mašina
Terra Incognita ir Terra Fantastica
Nežemiški roko muzikos ryšiai
V. Nazarovas. Silajaus obuolys
Pirmoji tarpžvaigždinė kelionė
A. Warhol - nuobodulio karalius
Jim Morrison, Amerikos poetas
I. Naživinas. Judėjas
Tikrasis vyriškumas
Fantastikos puslapis
Meno skiltis
Skaitiniai