| 
Ką nutyli Vietnamo būgnai?     Vietnamiečių dainoje giedama: Mėnesieną virpinantys būgnai... Tačiau papasakokime 
apie Saulę šlovinančius paslaptingus būgnus iš bronzos. Juos išliejo nežinomi meistrai iš 
skambaus metalo ir juos dabar galima išvysti daugelyje muziejų. Garsiojoje Singapūro 
galerijoje1), įkurtoje sero Raflzo2), yra net šių paslaptingo kulto daiktų pasiskirstymo schema. 
 Pirmiausia rasti buvo Vietname, Bakbo, netoli Dongšono gyvenvietės, ir buvo tyrinėtojų 
priskirti savitai kultūrai, kuri, atseit, klestėjo 6-1 a. pr.m.e. Tačiau kuo giliau į Pietryčių Azijos džiungles skverbėsi archeologai,
tuo giliau jose rasdavo ankstyvąją bronzą, tuo labiau plėtėsi tos kultūros regionas, tuo labiau į praeitį tolo jos ženklai.
 Būgnai, kovos kirviai, durklai ir papuošimai, išsiskiriantys nesupainiojamu Dongšono raštu, 
vis dažniau rasti Perako ir Kelantino miškuose, Tailande, Kambodžoje, pietinėje Birmos dalyje 
ir net Malaizijos Penango saloje rastas mažas būgnelis, kurio ornamentai artimi tiek senovės 
Vietnamui, tiek Indonezijai. Vis dažniau minimas 2-3 tūkst. pr.m.e. laikotarpis. O 8 
dešimtmečio radiniai Tailande imti datuoti net 4 tūkstantmečio pradžia. Ir pagaliau 1976 m. 
Tailando šiaurės rytuose, Mahasarakham provincijoje 1976 m. buvo rastas ąsotis su 
bronzinėmis rankenomis. Kruopštūs tyrimai vertė daryti išvadą, kad laterito, raudoname kaip 
pomidorų padažas, grunte rasti daiktai yra pagaminti prieš 7 tūkst. m. Taip į etnografiją įėjo 
naujas pavadinimas  Bančiango civilizacija4), pagal mažai iki tol žinotą Mekongo upės dešinio kranto rajoną.
  Tačiau grįžkime prie būgnų, kurių skambūs dangteliai papuošti Saulės ženklu ir 
koncentriniais apskritimais, taip nuostabiai panašiais į senovinių astroliabijų limbus
 Pažaliavę, atklydę iš amžių glūdumos, tie muzikos instrumentai padėjo atkurti tolimos 
praeities vaizdus  tegu ir fragmentiškus ir ne visai vienareikšmius. O gal tame 
nevienareikšmiškume ir glūdi jų kerinti paslaptis. Meilės scenų reljefiniai atvaizdai nevalingai 
kelia mintis apie slaptų tantrinių apeigų, būdingų senajai Indijos kultūrai, o vėliau perimtų
Tibeto, Vidurinės Azijos, Tolimųjų rytų prasmę. Tai vaizduojamojo meno ženklas, pažymėjęs 
Nepalo šventyklų architektūrines detales, įspaustas nemirtinguose Kandarjos Mahadeo 
išsiraitymuose. Valdinga meilės galia, apvaisinanti kosminę gamtos prigimtį. 
 Koncentriniai bronziniai ornamentai, atspindintys senovės žmonių kosmogoniją, 
išaukština ir išmintingą paprasto kasdienio gyvenimo tobulumą. Iki šiol tokiuose namuose 
tebegyvena žmonės prie Mekongo ir Raudonosios upės, o daugiairklės valtys su drakono 
galva riestame priekyje plaukioja Čajaprajos geltonuosiuose vandenyse. Tokios pat prie 
darbo įpratę rankos purena dirvą ir sodina daržoves, gamina skėčius ir popiermedžio ir audžia audinius.
 Iš kur atėjo meistrai, iš bronzos išlieję amžinus milžiniškus griaudžiančius katilus su 
Saulės ženklu dangčio centre? Kur pirmąkart pasirodė pasaulio kraštų ženklai, kuriais Azijoje 
pažymėtos uolos, olos ir šventyklos? Nuo Indijos iki Japonijos, nuo Užbaikalės taigos iki blizgančių Himalajų viršūnių.
 Ypač įdomios ryžių sodinimo ir derliaus nuėmimo scenos. Būgnai, iškasti Vietnamo 
šiaurėje, ir suakmenėję ryžių grūdai, rasto olose, rodo, kad ryžių auginimas į pietų Aziją atėjo 
ne iš Kinijos, kaip laikyta anksčiau, o atvirkščiai. Ir tą kelią į šiaurę saugojo šventieji kosmoso ir vaisingumo simboliai  žvaigždžių ženklai.
 Tokių simbolių paplitimas rodo, kad mainai senajame pasaulyje buvo gana intensyvūs. 
Debesis remiantys kalnagūbriai nebuvo jiems kliūtimi tarp Indijos ir Vidurinės Azijos valstybių: 
Margušo, Sogdianos. Taip ir beribė Sibiro taiga ne skyrė, o labiau jungė Tolimuosius rytus su 
stepių gyventojais. Ir pastoviausių tokių mainų pėdsakai yra ornamentai. Jų raštu tautos 
kitoms perduodavo, kad ir nesąmoningai, užšifruotą išmintį. Nebuvo prasmės keisti tai, kas 
buvo laikoma tik papuošimu. Matyt kalbos apie išrinktąsias tautas, kultūros skleidėjas pasyviems kaimynams, nėra vien tik mitas.
 Be buities scenų, būgnų žieduose neretai randami gervių ir dėmėtųjų elnių su šakotais 
ragais atvaizdai. Tokie pat elniai, beje, puošia ir Dongšongo kultūros plačius kovos kirvių 
ašmenis. Gervė, perteikianti vandens stichiją, skirtingai nuo elnio, plačiai įaugus į Pietryčių 
Azijos kultūrą. Ant vėžlių stovinčios gervės, laimės ir ilgaamžiškumo simboliai, nuo seno 
statytos priešais aukavietes pagodose. Jos dažnos ir folklore. O štai elnius ikibudistinė oralinė 
ir vaizduojamojo meno kūryba aplenkia. Tad kokią mįslę mums mena paslaptingas žiedas aplink Saulę, griežtai
per pusę padalintas bėgančių elnių ir skrendančių paukščių voromis? Jie tarsi gena vienas kitą ratu: gervės ir elniai. 
 Kodėl? Tikslaus atsakymo nėra.
 O gal atsakymą rasti padės piešiniai ant uolų Sibire? Akademikas A.P. Okladnikovas3) 
parašė kelis išsiskiriančius veikalus, pašvęstus Lenos ir Tomsko kraštų užrašams, Angaros, 
Užbaikalės, Amūro krašto hieroglifams. Viename jų sakoma: Keturiems senojo meno 
rajonams priešpastatomas ir kartu glaudžiai susiliečia dar vienas platus kultūrinis-istorinis 
rajonas  Sibiro taigos miškų medžiotojų, rinkėjų ir žvejų sritis
 Kartu su atvaizdais, 
būdingais tam menui, - briedžių patelėmis, valtimis ir nerangiomis žmonių figūromis, čia 
savitai meniškai ir lyriškai atliktos ilgakojų paukščių ir gudriojo didžiojo apuoko, saulės elnių figūros ir daug kitų poetinių vaizdinių.
 Ir iš tikro, stebinančiuose Tomsko užrašuose įžvelgiame nepaprastą analogiją su 
Skandinavijos ir Baltosios jūros pakrančių uolų piešiniais, randame čia ir pabaisos, ryjančios 
Saulę, vaizdinį. Dar daugiau, Tomsko valtys su žvėries galva labai primena Dongšongo valtis  
skiriasi nebent tik tuo, kad drakono galva palaipsniui pasikeitė briedžio, taigos valdovo, galva. 
O sąsaja su elniais ir ilgakojais paukščiais, panašiais į kadaise garbintus Egipte, o dabar dar 
tebestovinčiais pagodose, matyt, yra tiesioginis kultūrinių mainų paliudijimas. Nes kitaip iš kur Dongšono elnių toks ragų išlenkimas,
tarsi savaime primenantis žvėrišką skitų stilių, Tuvos ir Mongolijos elnių akmenis, Jenisiejaus obeliskų piešinius.
 Šiaurės kraštus vienija bendra kosmogonijos idėja  Elnias aukso ragais, 
simbolizuojantis Saulę. Ar ne tą pačią mintį perteikė ir paslaptingi Dongšongo meistrai? Galbūt, 
elnių pusratis, juosiantis Saulę, tai diena, o vandens paukščiai  naktis, kai šviesulys panyra į 
vandenį, kad rytą vėl išplauktų horizonte ir auksaragiu elniu nušuoliuotų per dangų? Ką mums 
nori pranešti dangaus ženklai, plaukiantys amžinąją laiko upe, tarsi ugnelės Gangu. 
 2) Singapūro nacionalinė galerija - Po rekonstrukcijos atsidarė 2015 m. ir užima 64
tūkst. m2 plotą. Joje be atvežtinių parodų, pristatomas ir Singapūro bei Pietryčių Azijos menas 
(apie 8000 kūrinių), kultūra, socialinis, ekonominis ir politinis vystymasis.
 2) Tomas Raflzas (Thomas Stamford Raffles, 1781-1826) - britų valstybės veikėjas, 
labiausiai žinomas Singapūro įkūrimu. Jis taip pat daug prisidėjo prie Javos salos atkariavimo iš olandų ir 
pranczų pajėgų Napoleono karų metu bei prisidėjo prie Britų imperijos plėtros. Parašė Javos istoriją 
(1817). Po Singapūro įkūrimo, 1824 m. persikėlė į Londoną, kur atsidavė savo pomėgiui  botanikai ir 
zoologijai. Jis įsteigė Londono Zoologų draugiją ir Londono zoologijos sodą. Singapūre (ir kitur) jo vardas suteiktas daugybei objektų.
 
 3) Aleksejus Okladnikovas (19081981)  tarybinis archeologas, etnografas, senųjų Sibiro ir 
Ramiojo vandenyno pakrantės tautų žinovas. 4-me dešimtm. dirbo Irkutsko
kraštotyros muziejaus direktoriumi ir apgynė nuo nugriovimo Znamensko vienuolyną. 4) Ban Čiangas (Ban_Chiang)  kasinėjimų vieta šiaurės rytų 
Tailande, Udon Thani provincijoje; nuo 1992 m. UNESCO paveldo sąraše. Tai bronzos amžiaus gyvenvietės liekanos. Jos 
patraukė dėmesį išskirtine raudonąja keramika. 1966 m. Harvardo studentas antropologas Styvas Jangas netoli Ban 
Čiango atlikinėjo tyrinėjimus dėl savo disertacijos. Kartą, užkliuvęs už kapotmedžio šaknies, parkrito į purvą, tačiau jame 
rado keramikos šukių. Deginimo technika buvo gana primityvi, o indų forma pasirodė labai neįprasta. Jangas radinius 
perdavė į Bankoko muziejus, o vėliau jie buvo persiųsti į Pensilvanijos un-tą. Pirmieji kasinėjimai atlikti 1967 m.; tarp 
seniausių radinių nebuvo bronzinių, tad artefaktai buvo priskirti neolitui. Bronziniai dirbiniai buvo ištirti termoliumiscenciniu 
metodu ir datuoti 4420-3400 m. pr.m.e. (t.y. esant bronzos amžiui). Tačiau 1974-75 m. surinkta medžiaga leido atlikti 
tyrimus radioaktyvios anglies metodu  ir patikslintas datavimas nurodė jų amžių nuo 2100 m. pr.m.e. iki 200 m. Ir vis tik nemažai šaltinių Ban Čiangą
tebevadina bronzos amžiaus gyvenviete. Kasinėjimų vietoje įrengtas muziejus; dalis eksponatų perduota į Nacionalinį muziejų Bankoke. 
Ankstyvoji Vietnamo istorijaMineapolis-Hanojus-Vilnius
 Kai elniai iš dangaus krisdavo
 SUN RA: muzika iš atviro kosmoso
 Auksinis balsas arba gimus Kambodžoje
 Bendra kosmoso ir muzikos istorija
 Karalystė "po Saulyte": Šiaurės Atlantida
 Korėjos tradicinė muzika ir Sedžongas
 M. Strijkovskio lietuvių dievų sąrašas
 Trobriando ir kitos Polinezijos salos
 Filmas iš jūros bangos sūkurio
 Paganini: Kiekvienas turi savo paslaptį
 Aklieji vargonų virtuozai
 Kinų skraidantys vežimai
 Kinų antgamtinės būtybės
 Vienaragis Kinijos zhi
 Meno skiltis
 Vartiklis
 |