Poetinė geometrija    
1959 m. sausio 27 d. Le Korbiuzjė*) parašė: Mano ieškojimai, kaip ir mano jausmai, nukreipti į tai, kas 
yra pagrindinė gyvenimo vertybė  į poeziją. Poezija yra žmogaus širdyje, todėl žmogus sugeba suvokti 
|  Philips paviljonas Briuselyje | 
|
gamtos įvairovę... Pramonės era prasidėjo praeitame amžiuje, kuris buvo chaoso era. Antroji pramonės 
era bus harmonijos era; ji dar tik prasideda. Visas pasaulis tam pasiruošęs, tačiau dar daug kas neaišku.
Tai visiškai tikra, nes dabar vėl žmogaus mastelis tampa daiktų matu.
1928 m. Le Korbiuzjė (1887-1965) įkuria tarptautinęmoderniosios architektūros
draugiją CIAM. Iš vyresnės kartos architektų joje dalyvavo tik H. Berlagė5). 1933 m. kongresas Atėnuose svarstė miestų 
statybos problemas, - apibendrinimas atsispindėjo Le Korbiuzjė knygoje Atėnų chartija (1942), kuri 
parašyta kaip kreipimasis į žmogaus protą. Joje iškeliami du urbanistikos principai: 1) miestas yra dalis 
visumos ir plėtojamas į ją atsižvelgiant; 2) architektūros uždavinys  sudaryti sąlygas maksimaliai individo 
laisvės raiškai ugdant jo pilietiškumą. Matomas Le Korbiuzjė dialektika jungti priešybes, individualizmą su kolektyvizmu. Ir nuskamba tarsi
K. Markso iškeltas šūkis: laisvos visuomenės (visų narių) tikslas yra kurti sąlygas kuo pilnesnei asmenybės saviraiškai.
Miestų statybos pagrindiniais elementais laikomi saulė, žaluma ir erdvė. Gyvenamieji rajonai privalo 
būti statomi sveikiausiose vietose. Kiekvienam butui privalo būti nustatytas minimalus saulės apšvietimo 
laikas, negalima statyti greta transporto magistralių, pėstiesiems turi būti įrengtos specialios gatvės, 
atsižvelgiama į laisvalaikio poreikius. Pramonės įmones patariama statyti prie galimų žaliavų šaltinių, taigi 
geležinkelių ir upių. Dėl to miestai įgauna linijinį pobūdį. Pramonės rajonus reikia žaliosiomis zonomis 
atskirti nuo gyvenamųjų, reikia saugoti architektūros vertybes, tačiau pagarba praeičiai neturi virsti kultu 
trukdančiu įgyvendinti socialinį teisingumą: senuose kvartaluose neįmanoma sukurti tokių pat komforto 
sąlygų kaip naujuose. Antiistorinę nuostatą sustiprina reikalavimas netaikyti senovinių stilių istorinėse 
vietovėse, nekopijuoti praeities, nes visų kartų mąstymai, grožio ir pasaulio supratimai skiriasi. Tai turi 
atspindėti ir pastatai. Būtina sukurti sąlygas, kad žmogus galėtų kuo geriau gyventi, dirbti, ilsėtis, judėti  atsižvelgiant į laiko ekonomiją ir sanitariją.
Bet absoliutinant Atėnų chartiją sunku išvengti bėdų.
Propaguodamas masinės statybos programą Le Korbiuzjė atsižvelgė į skirtingo
amžiaus žmonių poreikius, daug dėmesio skirdamas žmonių bendravimui (1955 m. atvirame laiške Paryžiaus prefektui 
rašė: Aš visada problemos sprendimo raktu laikau žmogiškąjį veiksnį). Jis priima prielaidą: gali tekti 
ruošti gyvenimo sąlygų specialistus. O didelius kompleksus reikia statyti iš standartinių detalių  dėl to 
vėliau dažnai kaltintas dėl standartizacijos epidemijos padarinių (gal dėl to, kad standartizavimo principas 
buvo ne taip suprastas  kaip pagrindą kombinacinei įvairovei, o ne monotonijai).
|  Čandigarho asamblėjos pastatas | 
|
Po Antrojo pasaulinio karo Le Korbiuzjė suprojektavo ir pastatė daug įsimintinų pastatų, tarp kurių 
išskirtini trys: Marselio kompleksas (1947-52), Čandigarhas1) (nuo 1951 m.) ir Ronšano kapela (1950-55).
Marselio gyvenamajam 1600 žmonių kompleksui architektas pritaikė modulius - matų skalę, 
paremtą žmogaus proporcijomis, pagal kurią gaminami pastatų elementai. Dviaukščių kambarių blokai 
įdedami į konstrukcinį skeletą, kas užtikrina visišką garso izoliaciją. Pastate yra visos būtinos 
aptarnaujančios ir poilsio įstaigos. Ant stogo  oranžerija, sporto ir koncertų aikštelės, baseinas (ir stogas 
turi dirbti žmogaus labui). Įrengta apsaugos nuo saulės ir oro kondicionavimo sistemos. Skulptūriškai išraiškingas fasadas.
Kūrėjas-pranašas paradoksaliai neturi tėvynės, nes ji visur. Tai gerai matosi Čandigarhe. 1947 m. 
padalijus Pendžabą, Pakistanui atiteko senoji jo sostinė Lahoras. Indijoje likusiems 12,5 mln. gyventojų 
teko statytis naują sostinę. Vyriausybės inžinierius E.L. Varma, lėktuvu ieškodamas tinkamos vietos, rado 
nuožulnią plynaukštę. 1959 m. Le Korbiuzjė buvo pasiūlyta įgyvendinti vienos Niujorko firmos paruoštą planą.
Jis ėmėsi jį taisyti: geometrizavo, ištiesino pagrindines gatves, superblokus pavertė taisyklingais stačiakampiais. 1951 m. prasidėjo statybos.
Pagrindinė plano ypatybė  800x1200 m sektorių (skirtų 5-25 tūkst. žmonių) sistema. Kiekvieno 
sektoriaus kontūru eina transporto magistralė, su kuria nesikerta įėjimai į gyvenamuosius namus. 
Sektoriuje užtikrinamas visas paros gyvenimo ciklas, yra visos reikalingos kultūros ir buitinės įstaigos.
Tačiau sektorių principas nebuvo pilnai įgyvendintas. Miesto atspirties taškas yra Kapitolijaus 
kompleksas  įspūdingas, kuriame jaučiamas Didžiųjų Mogolų1) architektūros atspindžiai: žmogui 
priešiškas, niūriai didingas gamtos fonas, želdiniai, pastatų atspindžiai specialiuose vandens baseinuose...
Ronšano kapela (miestelyje netoli Šveicarijos sienos prie kelio iš Dižono į Bazelį) tiek kertasi su 
stereotipiniu požiūriu, kad anglų architektas Dž. Sterlingas parašė straipsnį Ronšanas: Le Korbiuzjė 
|  Ronšano kapela | 
|
kapela ir racionalizmo krizė, kuriame taip aprašė įspūdį apie kapelą, stovinčią ant plikos kalvos į kurią per 
tankų mišką veda žvyruotas kelias: Stogo išlinkis, atvirkščiai kartojantis pamato kreivumą, ir vienatinis 
energingas mostas teikia statiniui dramatinio neišvengiamumo išraišką. Tiesioginis įspūdis yra toks, lyg 
staiga atsidurtum prieš neįtikėtiną natūralių elementų darinį, tokį kaip
Stounhendžo granito ratai ar 
Britanijos dolmenai. Ir nors pastatas žemiškas, jame jaučiamas aukštyn besiveržianti siela. Matyt tai lemia kapelos simbolinė prasmė,
būdinga graikų, gotikos ar baroko architektūrai. Toji prasmė įvairialypė, kurioje siejasi esminės žmogaus būties įžvalgos.
Vis tik kūrybinis proveržis neįvyko akimirksniu. Anglų kritikas ir istorikas C. Rowe 1947 m. rašė apie 
dviejų pastatų jį nustebinusį panašumą: Le Korbiuzjė Villa Stein ir Paladijaus Villa Malcanteta (1550-
60). O juk būtent tuo metu Le Korbiuzjė kūrė principus, nukreiptus prieš praeities kopijavimą. Ir Dž. Fermeris netgi
Ronšano kapeloje įžiūri karo laiko statinių (dotų, bunkerių) atspindžiai. Neaišku, ar taip ir buvo, bet abu karai architektui padarė didelį poveikį.
Le Korbiuzjė architektūra suvokia kaip žmogaus veidą, kuriam reikia įkvėpti tiesą ir grožį. Ne visiems 
tai buvo suprantama. Pvz., per 12 m. (1931-43) jis parengė 7 generalinius Alžyro (miesto) planus, kol 
1942 m. birželio 12 d. municipalinė taryba vienbalsiai atmetė Le Korbiuzjė planą. Pabaigą atspindi toks dialogas:
Prefektas: Ar pažinote žmogų, išėjusį iš mano kabineto.
Le Korbiuzjė: Taip, tai buvo miesto meras.
Prefektas: Jus buvo atėjęs reikalauti jus areštuoti...
Neįgyvendinta liko per 70 stambių projektų, įgyvendinta  per 60. O kiek dar sukurta skulptūrinių 
kompozicijų, nutapyta paveikslų, parašyta knygų... Le Korbiuzjė visą gyvenimą išliko sportiškai energingas,
kupinas kūrybinių minčių. O paskendo jūroje, nuplaukęs per toli nuo kranto Rokbren Kap Martene (Prancūzų Rivjeroje) - 1965 m. rugpjūčio 27 d.
Vienoje 1960-ųjų knygoje Le Korbiuzjė rašė, kad kaltinamas esantis revoliucionieriumi, tačiau iš tikro
jis teturėjęs tik vieną mokytoją  praeitį. Štai čekų moderniosios architektūros teoretikas K. Teigė dar 1929 
m. kritikavo vadinamojo Mundaneumo (Pasaulinio muziejaus komplekso) Le Korbiuzjė planą už tai, kad 
jame pastebima senųjų statinių įtaka, mat jisai jam priminė senąją religinę Egipto ir Meksikos architektūrą. 
Anot Teigės, Le Korbiuzjė stengiasi sujungti metafiziką, dvasinę plotmę su
utilitarine, kas neįmanoma  viena eklektika pakeičiama kita. Taigi šiuolaikiniame pasaulyje architektūra kaip menas - neįmanoma, ką 
įrodo Mundaneumo istoriškumas (t.y. grįžimas atgal). Aišku, šiomis dienomis Mundaneumo ypatumai vertinami jau kitaip nei minėto čeko.
|  Oklahomos John M. Johansen teatro centras: akivaizdus žaismingumas, teatrališkumas, priešstata 
dirbtiniam, formaliam visuomeninių pastatų stiliui. Projektuota 1965 m., pastatyta 1970 m. | 
|
Tai kokia ta postmodernistinė 20 a. pabaigos architektūra. Pagrindinis principas  stilistinis 
eklektizmas, jį priešinant modernizmo abstrakčiam formos grynumui.
Eklektikoje pripažįstami visi stiliai, nes jie įkūnija žmogų jį supančioje realybėje, o jie susikūrė tenkinant neįsisąmonintus žmonių poreikius. 
Modernizmo architektūra kaltinama tuo, kad rėmėsi sumenkintu žmogaus gyvenimo įsivaizdavimu. Todėl ir monotoninis naujųjų gyvenamųjų
rajonų pobūdis prisidėjo prie dvasinio jų gyventojų skurdinimo. Postmodernistai istorinę miesto dalį laiko absoliučia vertybe.
Anot naujosios architektūros atstovų, dvasinis ryšys tarp architekto ir suvokėjo (ar gyventojo) 
neįmanomas be sociokultūrinių tyrimų, nustatančių konkrečios vietos kultūros ir kitokius ypatumus. 
Modernizmo atstovai tokius tyrimus nelaikė būtinais, pvz., Le Korbiuzjė Rio Žaneiro planą numatė 
apskridęs miestą lėktuvu. O naujosios architektūros atstovai, tarkim švedas R. Erskinas, laiko, kad 
architektas privaląs pirmiausia užmegzti artimus ryšius su gyventojais, o taip pat puoselėti tradicijas bei 
buvimo kaimynystėje pobūdį, tačiau suteikti projektuojamiems statiniams išskirtinių bruožų. Jis ypač 
pabrėžė poreikį atsižvelgti į neįgaliųjų ir pagyvenusių žmonių reikmes.
Tuo ir skiriasi postmodernizmas nuo modernizmo, laikiusio, kad minia apie architektūrą nieko 
nenutuokia (tad architektas gali kurti su niekuo nesitardamas, o valdžia turi jį ginti). Kaip tik to reikalavo 
Le Korbiuzjė, 5-e dešimtm. kurdamas prancūzų gyvenamojo namo chartiją, turėjusią tapti privaloma 
norma. Atseit, minia yra istorinio chaoso nešėja, kuria reikia pratinti prie naujovių.
 
Absurdas kaip estetinis egzistencialas postmoderne
Postmodernizmas, kaip ypatinga socio-istorinė šiuolaikybės pasaulėžiūros paradigma, tapusi perdėm racionalistinio 
požiūrio į individualybę neigimu, privedė prie vieningo pasaulio ir ankstesnių individo modelių sampratos žlugimo. Anot 
architekto Čarlzo Dženkso3), greičiau jau turime atskirus individus  Tokijuje, Niujorke, Berlyne, Londone. Milane ir kt. 
tarptautinės reikšmės miestuose, - komunikuojančius ir konkuruojančius vienas su kitu... Toks policentrizmas verčia verčia
sukurti naujus esaties vertinimo metodus  ir romantinės ironijos reanimavimas tampa kolektyvinio mąstymo stereotipų naująja trascendencija.
Tik buvęs uždaroje vertybinių orientacijų sistemoje ironizuojantis dabar išeina už jos ribų ir įgauna pertvarkančio 
socialinio veiksnio bruožus. Pagal U. Eco, ateina metas, kai modernizmui nėra kur
toliau eiti, nes jis sukurė metakalbą, aprašančią jo paties neįtikėtinus tekstus... Postmodernizmas  tai atsakas modernizmui: jei jau praeities 
neįmanoma sunaikinti, nes sunaikinimas veda į glūdumą, jį reikia permąstyti: ironiškai, be naivumo.
Vientisumo praradimas reiškia jo atstatymo siekį. Visa tai sukuria absurdo, kaip principinio negalimumo perprasti pasaulėžiūros sistemas, situaciją.
Visuotinės ironijos metodas glaudžiai susijęs su pavienės būties figūra. Vienatvės kaip ypatingos būtiškumo formos 
problema dabar ypač aštri. Individas, kartą principingai nušalintas, tampa savyje užsidariusio pavyzdžiu. Tokio 
nušalinimo pavyzdį sąryšyje pasaulis-menininkas savo esė Sizifo mitas pateikė A. Kamiu.
Jis apibūdino absurdą kaip esminę žmogaus būties charakteristiką ir vieną pagrindinių jo vienišumo elementų, šį atskleisdamas per 
asmenybės tipų, subjekto veiklos ir aplinkos sąryšius (užkariavimas, žaidimas, romantiniai potraukiai, maištas). 
Kūrybinis procesas tampa koncentruotas paties fakto patvirtinimu, kurio palaikymas tampa metafizine laime, aukščiausiu absurdo džiaugsmu.
Pradėjęs savižudybe, kaip egzistavimo beprasmybės pripažinimo, A. Kamiu vis tik ją atmeta,
nes nusižudo, nes gyventi neverta, - žinoma, tai tiesa, tačiau tai bevaisė tiesa, triuizmas4) . Absurada yra ne išorinės tikrovės
požymis, o individalaus mąstymo susidūrimas su principingai neracionalizuojamais pasaulio reiškiniais. Vienintele teisinga 
strategija yra egzistencialistinių apmąstymų modelių, esančių pačioje asmeninio egzistavimo struktūroje ir neturinčių jokio metafizinio
pagrindo, susikūrimas. Individualios būties laikinumo suvokimas kartu su su siekiu ją pratęsti irgi padeda susikurti esaties prasmingumo jausmą.
Faktinis mirties pripažinimo atsisakymas, optimistinis vitalinių intencijų savaiminio vertingumo teigimas ir dažni 
aplinkinio pasaulio reiškinių deskriptyvių rekognicijų bandymai nepadėjo sukurti aiškaus supratimo apie jų teleologinį 
apibrėžtumą. Subjekto pasirinkimo, jo intencinių aktų laisvė, implikatyviai teigianti pažinimo objektų egzistencialistinę 
prasmę ir, pagaliau, gebėjimas emocionaliam nepaklusnumo proveržiui liudija absurdo laikymo natūraliu tikrovės atributu klaidingumą.
Būtent čia absurdas įgauna egzistencialo bruožus Heidegerio prasme 
kaip individidualaus egzistavimo pagrindiniu apibrėžtumu, išreikštu literatūrinės erdvės, apimančios subjektyvaus skonio ir estetinio pasaulio-subjekto
koherentiškų ryšių idealus, objektais. Asmeninės tikrovės absurdiškos sienos yra įveikiamos tik alternatyvioje kūrybinio objektyvumo realybėje.
Apmąstydamas meno kūrinį kaip asmens kūrybinio sugebėjimo kvintesenciją, A. Kamiu pateikia
Nyčės citatą: tampa aišku, kad svarbiausia žemėje ir danguje  ilgas ir vienpusis paklusimas:
jo rezultatu yra kažkas, dėl ko verta gyventi šioje žemėje, būtent, vyriškumas, menas, muzika, šokis, protas, dvasia  kažkas keičiančio,
kažkas subtilu, beprotiška ar dieviška. Articizmas pasireiškia kiekvieno socialinio veiksmo teatralizavimu.
Bet meno kūrinys neatskiriamas nuo kūrėjo. Literatūrinis darbas vertingas tik tiek, kaip kokybiškai jame atspindėta kūrėjo patirties esmė.
Išgalvotas pasaulis, pateikiamas autoriaus sumanymu, neišvengiamai persidengia su realiu pasauliu. Tuo ir pasireiškia romano paradoksas.
Sizifo mito alegorija, teigianti ketinimo tiesą žinant rezultato nepasiekiamumą, yra tarsi individumo kritinės in 
inžinerinės minties dinaminis katalizatorius, turintis išspręsti asmeninės egzistencijos problemas konkrečioje esaties 
duotybėje, apimančioje pačią žmogaus būtį. Įsitikinimas savo ribotumu yra kūrybos be ateities ištaka. Neapsunkinta 
amžinybės iliuzijomis dvasia vėl įžvelgia išeities nebuvimą esamoje būtyje in abstrahuojančių intencijų bergždumą. Tai 
atveria dar didesnė kelią laisvei  kūrybos laisvei, nevaržomai jokiais egzistencinio determinytumo susaistymais. Taigi 
ir formos sureikimui savajai lemčiai: Anapus šio vienintelio fatalumo viskas  džiaugsmas ar laimė  savimi perteikia laisvę.
Tasai paklusnumas genčiai  asmenybės tikros prigimties, kurios buvimo prasmė glūdi gyvenimo beprasmiškumo 
pripažinime, įsikūnijimas. Taip apmąstanti vienatvė įgauna savo savastį  šansą peržengiančiam absurdiškumą 
egzistavimui. Tik vis tik tai atliekama išskirtinai gnoseologiniu triuku  ir todėl vienareikšmiškai absoliučios subjektyvių 
estetinių pagrindų definicijos paieškos gaiausia tampa a priori bevaisiu užsiėmimu. Vaizdinių gysla, o ne savęs 
atskyrimas suvokus absurdą ir iliuzorinė gyvenimo teleologija yra tikroji kūrybiškos minties paskirtis.
Skaitykite --> 
Kamiu absurdo maištas;  
A. Kamiu ir Sizifo mitą;  
A. de Saint-Egziuperi ir Sizifas;  
Aleksejus Jašinas. Sizifas
 
 
Pastabos:
*) Le Korbiuzjė (Charles-Edouard Jeanneret)  šveicarų 
kilmės prancūzų architektas ir rašytojas, 20 a. modernistinės architektūros pionierius, urbanistas, skulptorius, 
brutalizmo atstovas, žinomas kūrybiniu pseudonimu Le Corbusier. Buvo vienas pirmųjų modernaus dizaino 
teoretikų ir praktikų. 1917 m. persikraustė į Paryžių. 1920 m. pradėjo leisti filosofijos ir meno žurnalą L'Esprit 
Nouveau, kuriame suformulavo 5-ias naujųjų laikų architektūros taisykles, o savo straipsnius pradėjo pasirašyti 
slapyvardžiu Le Corbusier. Jo karjera tęsėsi penkis dešimtmečius, o architektūriniai projektai buvo 
realizuojami visame pasaulyje. Nuo 1950 m. Marselyje, Vakarų Berlyne, Kembridže pradėjo projektuoti naujų formų 
pastatus, kurie dabar įvardijami kaip brutalizmo, neoekspresionizmo stiliaus pavyzdžiai. 17-a jo suprojektuotų 
pastatų buvo įtraukti į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą.
1) Didieji Mogolai  Mogolų imperijos valdovų dinastija, valdžiusi 1526-1858 m.
Save vadino šachais arba padišachais.
Pradininkas - Timūro ir Čingischano palikuonis Babūras, kilęs iš Ferganos Mogolistane. Formaliai
Didieji Mogolai Indijos valdovais buvo iki 1858 m., britų pašalinti iš sosto už tai, kad rėmė 1857?1859 m. Indų sipajų sukilimą. Mogolų imperija buvo Indijos
subkontinento valstybė 1526-1858 m. Imperijos pagrindinė dalis buvo Šiaurės Indijoje, Indo-Gango lygumoje aplink Delio, Agros ir Lahoro miestus.
 
2) Čandigarchas  miestas šiaurinėje Indijoje. Išsidėstęs Himalajų papėdėje. Yra universitetas.
Netoli dabartinio Čandigarcho yra deivės Čandi šventykla, todėl miestas pavadintas Čandi tvirtove.
Čandigarchas yra Pandžabo (vakarinė dalis) ir Harjanos (rytinė dalis) valstijų sostinė, tačiau 
administraciškai šioms valstijoms nepriklauso, o yra atskira sąjunginė teritorija.
1947 m. Britų Indijos koloniją į dvi nepriklausomas šalis (Indija ir Pakistanas), Pandžabo regionas taip pat 
buvo padalintas dviem šalims. Kadangi Lahoras atiteko Pakistanui, Indijai teko statyti naują sostinę. Vieta 
pasirinkta pagal strateginius interesus ir Dž. Neru asmeniniais sumetimais. Čandigarhas
pastatytas 19511965 m. pagal Indijos ir užsienio architektų (žymiausias  Le Corbusier) projektą.
3) Čarlzas Dženksas (Charles Alexander Jencks, g. 1939 m.)  amerikiečių architektas, buvęs
prie postmodernizmo ištakų, architektūros (ir kultūros aplamai) kritikas ir istorikas, paskutiniu kraštovaizdžio dizaineris (ypač 
Škotijoje), vienas iš Maggie vėžio centrų steigėjų. Paminėtini jo kraštovaizdžio formavimo darbai yra 12 ha Kosminių spekuliacijų skulptūrų
parkas netoli Dumfries pietvakarių Škotijoje prie jo namų, įkvėptas šiuolaikinės kosmologijos, mokslo ir matematikos
(juodųjų skylių, fraktalų, ...).
Kitas jo darbas yra Jupiter Artland šiuolaikinių skulptūrų parkas prie Edinburgo (Škotijoje), 2016 m. gavęs Metų muziejaus vardą.
1977 m. išleido Postmodernizmo architektūros kalbą, padariusią didelę įtaką architektams. Ji iš trijų dalių: 1) 
Naujosios architektūros mirtis, kritikuojanti modernizmą; 2) Architektūrinės komunikacijos būdai, kurioje 
architektūra nagrinėjama kaip kalba, turinti metaforas, žodžius, sintaksę, semantiką... 3) Postmodernizmo 
architektūra, peržvelgianti naujas sroves architektūroje: istorizmą, regionalizmą, ad-hoc kontekstualizmą
4) Triuizmas - neabejotina ar savaime suprantama tiesa; tai, kas visiškai akivaizdu, banalu.
 
5) Hendrikas Berlagė (Hendrik Petrus Berlage, 1856-1934)  
olandų architektas, daugeliu savo teorinių tekstų paveikęs šiuolaikinę Nyderlandų architektūrą. Po kelionės per Europos 
šalis, grįžęs 1881 m., kartu su T. Sandersu, Amsterdame įkūrė biurą ir suprojektavo keletą pastatų neorenesansiniu 
stliumi. Vėliau parengė keletą urbanistinių projektų, pvz., 1902 m. Amsterdamo išplėtimo planą, Haagos 
rekonstrukcija (1908-09), Utrchto rekonstrukcija (1921). Jis laikėsi socialistinių pažiūrų, kas atsispindėjo ir jo architektūroje
(1929 m. netgi įstojo į KP)  kaip visuomeninio meno (Gemeenschapskunst) idėja, kad įvairūs menai privalo turėti visuomeninę naudą.
Papildomai skaitykite:
Prerafaelitai
Gyvenimo gėlelė
Dailė fiziko akimis
Borchesas ir matematika
Aklieji vargonų virtuozai
T. Gotjė. Mada kaip menas
G. Kapcanas. Būsena, ženklas
Kultūrinis Užburtosios fleitos fonas
P. Gauguin: pirmykštės idilės paieška
Senovės Graikijos architektūros orderiai
Australijos aborigenų matematikos samprata
Džordžas Birkhofas - matematikas ir meno matuotojas
Ž.-P.Kometti. Kaip suprasti avangardo mirtį?
V.S.Naipaul. Mūsų universalioji civilizacija
G. Kuprevičius. Didžiojo meno sutemos
Omaras Chajamas: ne vien Rubijatai
Andy Warhol: paskutinė vakarienė
V. Nalimovas. Skaičiaus filosofija
Išmagnetintojas
Meno skiltis
Vartiklis