| 
| Umberto Eco.
 Fuko švytuoklė
 
 (tekstai ir komentarai)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  
 Ankstesni puslapiai:
 
 Stounhendžas
 
 5 Gebura: Apie sinarchiją
 
 
 Išmatuotoji Žemė
 
 Nauja dėl Stounhendžo
 
 Telūrinės srovės
 
 Vidinė Žemė
 
 Orknėjų Brodgaro valdovas
 
 Paslaptingoji Žemė
 
 20: šventasis Gralis
 
 Alchemija
 
 Rodanti kelią
 
 Papildomi puslapiai:
 
 
 41b: Rosa Rosarum
 
 Hermetiškosios vizijos
 
 Šeiveris ir Slėpiniai
 
 Paskutiniai megalitai
 
 
 U.Eco.Įžengiant į miškus
 
 Magija ir Thelema
 
 Da Vinčio kodas"...
 
 Alchemikų filosofinis akmuo
 
 Kvantinė mechanika
 
 Tunguskos sprogimas
 
 Kinijos piramidės
 
 Gyveno milžinai...
 
 Kinų kambarys
 | 
| 3  Bina, 18 |  
 | Jei galėtume permatyti žemę nuo ašigalio iki ašigalio arba nuo tos vietos, kur stovime, iki 
antipodų, išsigąstume išvydę rūmą, išvagotą baisių plyšių ir kiaurymių.
(T. Burnet*). Telluris Theoria Sacra, Amsterdam, Wolters, 1694, p.38)
 |  | 6  Tiferet, 82 |  
 | 
Žemė yra magnetinis kūnas. Iš tiesų, kaip nustatė kai kurie mokslininkai, ji yra vienas didelis 
magnetas. Paracelsas tai tvirtino jau prieš 300 m.H.P. Blavatsky. Isis Unveiled, New York, Bouton, 1877, I, p.XXIII
 |  | Pabandėme, ir mums pavyko. Žemė yra didžiulis magnetas, ir jos srovių jėgą bei kryptį 
lemia dangaus kūnai, metų laikų ciklai, ekvinokcijų paankstėjimai, kosminiai ciklai. Todėl 
srovių sistema yra kintama. Tačiau ji turi judėti taip, kaip plaukai, kurie nors ir auga ant visos 
viršutinės kiaušo dalies, bet atrodo išsisukantys iš vieno taško viršugalvyje, ten, kur jie 
labiausiai maištauja prieš šukas. Suradus tą tašką ir įrengus jame galingiausią stotį būtų 
galima valdyti visus telūrinius planetos srautus. Tamplieriai suprato, kad paslaptis  ne vien 
viso rutulio srovių žemėlapis, bet ir kritinio taško  Ompalos, Umbilicus Telluris, Pasaulio centro, Vadavietės  vieta.
 Visos alcheminės išmonės, chtoniškas juodosios magijos nuopuolis, baltosios magijos 
elektros iškrova tebuvo įšventintiems aiškūs šios šimtmetinės auskultacijos ženklai, o 
galutinis rezultatas turėjo būti raudonoji magija, visuotinis pažinimas, absoliutus planetos 
srovių sistemos valdymas. Tikroji alcheminė ir tamplieriška paslaptis  rasti šio vidinio, 
švelnaus, siaubingo ir lygaus tarsi žalčio Kundalinio plastelėjimas ritmo ištakas, dar galutinai 
nepažinto, bet tikslaus kaip laikrodis ritmo, kuriuo plakė tas vienintelis, tikras Akmuo, 
niekada nenukritęs tremtin iš dangaus  Didžioji Motina Žemė.
 Antra vertus, tai norėjo suprasti ir Pilypas Gražusis. Štai kodėl inkvizitoriams taip įkyriai 
rūpėjo paslaptingasis bučinys in pasteriori parte spine dorsi. Jie troško pažinti 
Kundalinio paslaptį. Tai rūpėjo daugiau negu sodomija.
 - Viskas puiku, - sakė Diotalevis.  Bet kai jau išmoksti valdyti telūrines sroves, ką su jomis darai? Alų?- Na jau, - atsakiau, - argi jums neaiški atradimo prasmė? Įtvirtinkite telūrinėje bamboje 
galingiausią kištuką
 Turėdami šią stotį, galėsite numatyti liūtis ir sausras, paleisti 
uraganus, audras, žemės drebėjimus, skaldyti žemynus, paskandinti salas (Atlantida tikrai 
pradingo dėl vieno tokių nepavykusių bandymų), išjudinti miškus ir kalnus
 Suvokiate? Tai 
jums ne atominė bomba, kenkianti ir tiems, kurie ją numeta
.
 - Tikrai, - sakė Diotalevis.  Didžiulė jėga. Perrašyti Žemę kaip Torą. |  | 79 |  
 | <...>Salonas vis kalbėjo, dabar jau lyg kartodamas seniai išmoktą monologą.- Ar žinote, kas tai yra anglų "leys"? Praskriskite virš Anglijos ir pamatysite, kad visos 
šventos vietos sujungtos tiesia linija, tiesiog linijų tinklas, išvagojęs visą teritoriją. Vis dar 
matomos, nes pagal jas vėliau buvo nutiesti keliai...
 - Jei jau egzistavo šventos vietos, jos turėjo būti susietos keliais, o tuos kelius bandyta tiesti kuo tiesesnius
 - taip? O kodėl išilgai šių linijų migruoja paukščiai? Kodėl jie žymi skraidančiųjų lėkščių 
maršrutus? Romėnų invazija tą paslaptį nustūmė užmarštin, bet dar liko tokių, kurie ją žino...
 - Žydai, - mestelėjau.
 |  | 81 |  
 | Tačiau keltai tikėjo, jog gana turėti bendrąjį Planą. Štai kodėl jie statė megalitus; 
menhyrai buvo radioesteziniai aparatai, tarsi velenai, elektros dėžutės įstatytos tose vietose, 
kur srovės šakojasi į daugelį krypčių. "Leisai" žymėjo jau atrastos srovės kelią. Dolmenai 
buvo energijos kondensatoriai, per kuriuos druidai, pasinaudodami geometrinėmis 
išmonėmis, bandė ištirti žemės rutulio schemą, kromlechai ir Stounhendžas buvo mikro ir 
makro-kosminės observatorijos, iš kurių pagal žvaigždynų išsidėstymą bandyta spėti apie 
srovių išsidėstymą, nes pagal Tabula Smaragdina tai, kas viršuje, yra izomorfiška tam, kas yra apačioje.
 <...> Babelio bokštas 
negalėjo būti niekas kitas, kaip tik bandymas, deja, skubotas ir todėl 
nepavykęs dėl jo projektuotojų puikybės pastatyti visų galingiausią menhyrą.
 |  | 84 |  
 | O jei kokia nors grupė, aišku, Bekono šalininkų, nuspręstų atskleisti srovių paslaptį be 
žemėlapio ir be Švytuoklės, naujai įsiklausydama į žalčio alsavimą? Štai kur galėjo 
pasitvirtinti Salono nuojauta: maždaug Fuko laikais pramonės pasaulis  Bekono šalininkų 
kūrinys  pradeda kasti metro tinklus Europos metropolijų širdyse.
 
 - Tikrai 19 a. apsėstas požemių: Žanas Valžanas, Fantomas, Žaveras, Rokambolė  
viskas prasideda ir baigiasi kanaluose bei kloakose, - kalbėjo Belbas.  Viešpatie, kai dabar 
pagalvoju  visa Verno kūryba yra įšventintojo žvilgsnis į požemio paslaptis! Kelionė į žemės 
gelmes, 20 tūkst. mylių po vandeniu, paslaptingosios salos olos, milžiniškas Juodosios 
Indijos požemių pasaulis  reikėtų atkurti jo įstabiųjų kelionių schemą ir tikrai rastume žalčio 
apvijų pėdsaką, kiekvieno žemyno "leisų" žemėlapį. Vernas tyrinėja telūrinių srovių tinklą iš viršaus ir iš apačios.
 |  | 23 |  
 | Tuomet ši problema neatrodė man tokia svarbi, bet tą šeštadienio vakarą pagalvojau, 
kad viskas priklauso nuo telūrinių srovių ir Švytuoklėje glūdi to paslaptis.
 |  | 48 |  
 | - ... Elektra, radioaktyvumas, atominė energija  tikras įšventintasis žino, kad tai 
metaforos, paviršiniai gaubtai, sutartinis melas, daugių daugiausia apverktinas kažkokios 
senesnės, užmirštos jėgos pakaitalas, todėl įšventintasis ieško, ir ateis diena, kai atras. Gal 
turėtumėm pakalbėti, - jis valandėlę padvejojo, - apie telūrines sroves? |  | 87 |  
 | - Taip, kalbėjo Belbas, - bet juk ir Bekono šalininkai savo kelyje sutinka kliūčių. Kai kurie 
jų pradeda nuo mokslinės svajonės, o baigia aklagatvyje. Sakyčiau, kad paskutinieji 
dinastijos palikuonys  einšteinai, fermi, ieškantys paslapties mikrokosmoso širdyje, - padaro klaidingus atradimus.
Vietoje telūrinės  švarios, natūralios, išmintingos energijos  jie atranda atominę, technologinę, bjaurią, užterštą energiją... |  | 2 |  
 | Deja... Leidžiantis sutemoms ir pro pilkėjančius langus smelkiantis vis skurdesniems 
šviesos spinduliams vėl pabūgau slėptis tarp šių mechaninių gyvūnų, bijodamas vėliau savo 
elektrinio žibintuvėlio šviesoje išvysti juos, atgijusius tamsybėse, šnopuojančius sunkiu 
požemių alsavimu, vien kaulai ir viduriai, girgždančius, aptiškusius dvokiančiomis tepaluotomis seilėmis.
 |  | Komentarai ir paaiškinimai |  
 | Kur veda lėjos?
 Skaitykite  >>>>Telūrinės srovės Pradedant Alfredo Watkinso tiesių linijų vizija, "lėjų" koncepcija buvo vystoma kelis 
dešimtmečius. Tačiau pamažu vis aiškėjo, kad iš tikro nėra "lėjų". Geriausiu atveju, tai 
sutartinis pavadinimas, apimantis tiek tikrus, tiek įsivaizduojamus įvairių laikotarpių ir kultūrų 
parikiavimus. Ir vis tik buvo padaryti netikėti atradimai. Nustatyta, kad sužadintos psichinės 
būsenos kaltos už ženklų palikimą žemės paviršiuje. Ir tos paieškos padėjo atskleisti 
Šekspyro pjesės fragmento prasmę atskleidžiant Senosios Europos
dvasinės geografijos ženklus.
 Šekspyro "Vidurvasario nakties sapne" Pukas sako:
 Now it is that time of night,
That the graves all gaping wide.
Every one lets forth his sprite,
In the church-way paths to glide.
 [Tą nakties metą, kai plačiai atsiveria kapai, kiekvienas gali išleisti dvasią, skristi bažnyčios keliu].
 Kiek tūkstančių kartų aktoriai tarė šiuos žodžius, tačiau kiek buvo supratusių, apie ką, po 
velnių, kalba Pukas, archetipinė gamtos dvasia?
 Šekspyro "bažnytiniai keliai"
reiškia tam tikrus Europos kelius, vadintus "lavonų keliais". 
Britanijoje jie vadinti įvairiai: "bier" (medinis paaukštinimas karstui) keliu, karsto linija, "lyke" 
arba "lyck" linija (iš senosios anglų "liches"  lavonas), laidojimo keliu ir pan. Saksonų laikais 
tai vadinta "deada waeg", kuris etimologiškai gali būti susijęs su olandų terminu lavonų 
keliams, "Doodwegen" (Mirusiųjų keliai). Tai Viduramžių galo reiškinys. Daugelis jų jau išnykę, o išlikusiųjų paskirtis pamiršta.
 O jų paskirtis buvo labai aiški  pernešti mirusiuosius į laidojimo vietas. 10 a. labai 
išsiplėtė bažnyčių statyba Anglijoje. Naujos bažnyčios neišvengiamai įsiverždavo į 
ankstesnių bažnyčių valdas. Dvasininkai jautė, kad jų įtaka gali sumažėti, tad nusprendė 
statyti lavonų kelius link senųjų bažnyčių, kurios vienintelės turėjo laidojimo teisę. Kai 
kuriems parapijiečiams tas kelias buvo gana ilgas. Laukai, per kuriuos eidavo tie keliai, dažnai vadinti
"bažnyčios kelio laukais"  ir net šiandien galima būtų atsekti neišlikusius lavonų kelius pagal laukų senuosius pavadinimus.
 Tačiau Pukas užsimena ir apie slaptąją tų kelių istoriją. Tie keliai vedė ne per tik per fizinį kraštą, bet ir per
nematomą dvasinę žemę. Šios archaiškos dvasinės terpės ženklai atskleidžiami daugybe "virtualių" ir fizinių Senosios Europos ypatybių.
 Virtualios ypatybės yra liaudies tikėjimai, tiek be fizinės apraiškos, tiek turintys 
geografinę vietą. Pavyzdžiui, Tilžėje (dabar Niemanas, Kaliningrado sritis) egzistavo 
"Leichenflugbahn" (mirusiųjų skrydžių kelias) tikėjimas. Mieste buvo dvejos kapinės: lietuvių 
ir vokiečių  ir buvo tikima, kad palaidotųjų dvasios gali skrajoti tarp jų. Sakoma, kad 
šmėklos skrisdavo tiesiai arti žemės paviršiaus, tad tarp kapinių nebuvo statoma tvorų, sienų ir pastatų.
 Vokiečiai turėjo panašius virtualius kelius, kurie vadinti "Geisterwege". Nors ir nematomi, 
tie keliai turėjo tam tikrą geografinę išraišką vietiniame folklore  ir žmonės naktį jų vengdavo:"Keliai, be išimčių, yra tiesūs virš kalnų ir slėnių, po taip pat pelkių
 Miestuose jie 
praeina arti namų arba tiesiai per juos. Keliai baigiasi arba prasideda kapinėse
 todėl tas takas ar kelias laikytas turint
tokias pat savybes kaip kapinės
 kuriais keliauja mirusiųjų dvasios" (Handwortbuch de deutschen Aberglaubens).
 Airijoje ir kituose keltų kraštuose irgi egzistavo nematomi fėjų keliai. Stebina panašumas 
į kinų feng-šui tradiciją , kai namai ir kapai turėjo būti apsaugoti nuo tiesių kelių ir kitų 
kraštovaizdžio ypatybių (strėlių), nes jais keliauja neramios dvasios, galinčios pakenkti. 
Airijoje irgi apie sergančius ar nelaimę patyrusius žmones sakydavo, kad jie "ant kelio" arba "blogoje vietoje".
 Fėjų keliai dažniausiai jungė fėjų fortus (geležies amžiaus laikų apskritus žemės 
darinius), "airy" (eerie) kalnus ir kalvas, erškėčių krūmynus, šaltinius, ežerus, akmens 
amžius paminklus. Dauguma šaltinių mini, kad fėjų keliai buvo tiesūs (žr. pvz., P. Kennedy. The Fireside Stories, 1870). 
 Tiesių virtualių kelių pavyzdžiai gali būti Vikingų laidojimo kelias Rosaringe (vedantis į 
vikingų ir bronzos amžiaus kapines), akmenų kelias Hartz kalnuose Vokietijoje ir olandų 
"Doodwegen". Reikia atminti, kad laidojant buvo laikomasi ir daugybės prietarų, nenešamas 
mirusysis kojomis į namus, stengiamasi pernešti per tiltus ar tekantį vandenį ir pan.
 Visa tai galėjo turėti ir piki-istorinius aspektus. Pvz., Britanijoje neolito laikų moliniai 
takai, vadinami "cursuses", jungė pilkapius  šie dariniai būdavo gana ilgi, iki kelių mylių ir 
daugiausia buvo tiesūs arba iš tiesių atkarpų. Jų paskirtis nežinoma, tačiau galima spėti ją 
buvus susijusią su dvasiomis. Panašiai kai kurie neolito ir bronzos amžių kapai, daugiausia 
Prancūzijoje ir Britanijoje, siejami su akmenų eilėmis  kartais turinčiomis blokuojančius akmenis galuose. Kas buvo blokuojama?
 Lėjų ieškotojai ir užmirštą nekromantinę būrimo formą. Britanijoje tai "bažnyčios prieangio 
stebėjimas" arba "sėdėjimas". Kaimo "aiškiaregys" turėjo budėti nuo vienuoliktos vakaro iki 
pirmos nakties prie bažnyčios durų, kapinėse, "lych"-vartų (pro kuriuos kortežas įeidavo į 
bažnyčios kiemą ar netoliese (tikėtina, ant lavonų kelio), kad pamatytų šmėklas mirsiančių 
per ateinančius 12 mėn. Dažniausiai tas budėjimas vykdavo 6v. Marko vakarą (kovo 24 d.) 
arba Visų šventų, Kalėdų, Naujų metų ar Vidurvasario naktį. Paprastai būdavo pamatoma 
procesija, įeinanti, o po to išeinanti iš bažnyčios, nors Velse budėtojai išgirsdavo mirsiančiojo vardą. 
 Ši britų tradicija atrodo turi olandų analogą, būrėjų tipą, vadinamą voorloper arba 
veurkieken, siejamais su mirusiųjų keliu, Doodwegen. Jie galėdavo pasakyti, kas greitu 
laiku mirs, nes regėdavo mirties keliu praeinančias procesijas. Panašius tikėjimus E. Wentz'as**) 
užrašė netoli Karnako, Bretanėje. Tai panašu į senovės norvegų būrimus sėdint kapinėse 
arba ant pilkapių, ar sėdint transe nustatytu laiku tarp šv. Luko (gruodžio 13 d.) ir Kalėdų (Vengrijoje).
 Tos pačios rūšies būrimai aprašyti islandų folklore, kai aiškiaregys turėjo Naujų metų 
ar ųv. Jono naktį būti kryžkelėje, kurioje keturi keliai veda, kiekvienas tiesiai, į keturias 
bažnyčias RB iš kur matomos keturios bažnyčios, pasislėpti po jaučio ar jūrų vėplio oda ir, 
gulėdamas kaip negyvas, stebėti kirvio ašmenis. Taip pat turėjo sakyti įvairius burtažodžius 
kviesdamas mirusiųjų dvasias, kad jos perduotų informaciją. Būrimai kryžkelėse buvo ir 
Britanijoje bei kitose Europos šalyse  siejant su tikėjimu, kad ten gali apsireikšti velnias. 
Taip pat buvo tikima kryžkelėse įstringa nusikaltėlių ir savižudžių vėlės.
 Tai dalis platesnio tikėjimo, kad dvasios gali įsibrauti į gyvenamus namus. Bavarijoje iki 
šiol galima rasti į laiptelius įspaustų akmenukų raštus arba iškart už durų dvasių spąstus, 
tarsi mažas antenas, nukreiptas į lubas. Raganų buteliai buvo paplitę visoje Europoje  
stiklo buteliai ar rutuliai su daugybe siūlų viduje. Ant mirusiųjų krūtinių buvo dedami siūlų 
gniužulai, kad jų dvasia neišeitų anksčiau, nei bus palaidota. O tinklai iš siūlų kabinami ant 
mirusiųjų kelių, kad jas sugautų. Panašūs dalykai buvo naudojami ir Tibete, kur siūlų kryžiai 
(mdos) buvo kabinami ant stogo kraigų kaip velnio gaudyklės. O visa tai panašu į Amerikos indėnų sapnų gaudykles.
 Taigi senovės žmonės jautės atsakingi už dvasių judėjimą savo krašte. Tačiau kiek jomis nesektumėm, lėjos nenuves mūsų prie atsakymo. 
 *) Tomas Barnetas (Thomas Burnet, apie 1635-1715) - anglų 
teologas, rašęs apie kosmogoniją. Žinomiausias jo veikalas Šventoji Žemės teorija (Telluris Theoria Sacra, 1 d. 
1681; 2 d. 1689), kuriame jis pasiūlė tuščiavidurės Žemės iki Nojaus tvano idėją, kai per Tvanį atsirado kalnai ir vandenynai. 
Jis paskaičiavo vandens kiekį Žemės paviršiuje ir padarė išvadą, kad jo nepakanka tvanui  taigi po tvano jis turėjo subėgti 
į tuštumą viduje. Barneto sistema turėjo naujų elementų, išlaikydama ir klasikinius: pradžioje Žemė buvo ovalo formos, Rojus iki Tvano,
kuriame visad buvo pavasaris, upės nuo ašigalių tekėjo link pusiaujo. I. Niutonas
žavėjosi T. Barneto požiūriu į geologinius procesus ir net parašė jam laišką, pasiūlydamas, kad tuo metu, kai Dievas tvėrė pasaulį, dienos 
buvo ilgesnės. Tuo tarpu kai kurie požiūriai knygoje Apie daiktų kilmę (1692) buvo nepriimtini amžininkams; pvz., kad 
žmogaus nuopuolis buvo simbolinis, o ne tikras įvykis. Po jo mirties buvo išleista ir
Apie mirusiuosius ir prisikėlimą. T. Barneto garbei pavadinta ketera Mėnulyje (Dorsa Burnet). **) Valteris Evansas Vencas (Walter Yeeling Evans-Wentz, 1878-1965)  amerikiečių antropologas
ir rašytojas, teosofas, Tibeto budizmo tyrinėjimo pionierius, paskelbęs 
Tibeto mirusiųjų knygos vertimą (1927). Taip pat išvertė
Tibeto didįjį jogą Milarepą (1928), Tibeto jogą ir slaptuosius mokymus (1935), Tibeto didžiojo išsilaisvinimo knygą (1967). |  |
 |