Aldous Huxley. Suvokimo durys  
Skiriama M.  
Jei suvokimo durys būtų išvalytos, visa žmogui pasireikštų tuo, kuo yra - begalybe, 
V. Bleikas  
Įvadas
Dėl besaikio kvaišalų vartojimo esu netekęs pusės savo proto.
Ozzy Osbourne1)
 
Jau praėjo per 60 m. nuo A. Hakslio Suvokimų durų paskelbimo (pirmąkart
Didžiojoje Britanijoje 1954 m.). Ir nesvarbu kokie jo trūkumai  jis parodė, kaip Kitas pasaulis atrodo iš mūsų pasaulio ir 
netgi kaip mūsiškis atrodo iš To pasaulio. Jis suprato, kas tas pasaulis yra mistinis. Iš tikro, Hakslis į tą 
pasaulį žvelgė mažo berniuko akimis; jam jisai buvo pilnas stebuklų ir žavesio pasaulis. Tai pasaulis be 
žodžių, tai esaties pasaulis, toks, koks yra  kuriam suaugusieji tampa akli ir kurti. Jie ima gyventi savo 
susikurtuose minčių, troškimų, vilčių, baimių ir nusivylimų pasauliuose, iš kurių jau neberanda išėjimo, 
durų sienoje. Iš savo [dvasios] skurdumo, jie ieško netikro užsimiršimo alkoholyje, narkotikuose ir 
malonumuose. Kai kurie vis tiek ieško durų, nors jiems ir sako, kad jų nėra.
A. Hakslis buvo absoliučiai teisus aprašydamas mūsų pasaulio absurdiškumą, aroganciją ir kvailumą. 
Šiame kūrinyje rasite ir prieštaravimų, tačiau jie nesumenkina jo vertės. Taip pat paskaitykite Kaip atsivėrė suvokimo durys...
Tekste  pažymėta papildoma pastaba; tiesiog
išskirtas tekstas - svarbesnė mintis.
 
1886-iais vokiečių farmakologas Louis Lewis2) išleido pirmą sisteminį kaktuso tyrinėjimą, kurioje 
jam davė savo pavardę. Anhalonium lewinii buvo naujas dalykas mokslui. Tačiau pirmykštėms 
religijoms ir Meksikos bei Amerikos pietvakarių indėnams jis jau buvo žinomas nuo neatmenamų laikų. 
Pasak vieno iš pirmųjų ispanų keliautojų į Naująjį pasaulį, jie valgo šaknį, kurią vadina
pejotu ir šlovina, tarsi būtų dievybė.
Kodėl jie galėjo jį garbinti kaip dievybę paaiškėjo po tokių iškilių psichologų, kaip [E.] Jaensch3), 
Havelock Ellis4) ir Weir Mitchell'o5) bandymų su meskalinu,
aktyviąja pejoto medžiaga. Chemikai ne tik 
išskyrė alkaloidą, bet ir išmoko jį susintetinti, tad jo tiekimas daugiau nepriklauso nuo negausaus ir 
nepastovaus dykumų kaktuso derliaus. Psichiatrai meskaliną išbandė su savimi, tikėdamiesi, kad taip, iš 
pirmųjų rankų, geriau suvoks pacientų psichinius procesus. Deja, dirbdami su mažu subjektų kiekiu ir 
siaurose aplinkybių ribose, psichologai stebėjo ir suklasifikavo tik kai kuriuos, pačius ryškiausius 
narkotiko poveikius. Neurologai ir fiziologai atrado tam tikrą jo poveikį centrinei nervų sistemai. Ir bent 
vienas profesionalus filosofas išbandė meskaliną, kad įmintų tokius ir neišspręstus klausimus, kaip 
mąstymo vieta gamtoje ar ryšis tarp smegenų ir sąmonės.
Tokia tad buvo padėtis, kol, prieš 2 ar 3 m., nebuvo nustatytas naujas ir nepaprastai reikšmingas 
faktas*). Iš tikrųjų, jis buvo prieš kiekvieno akis jau kelis dešimtmečius, bet niekas, kaip 
būna, jo nepastebėjo, kol jaunam anglų psichiatrui, dabar dirbančiam Kanadoje, krito į akis 
nepaprastas meskalino ir adrenalino cheminės sudėties panašumas.
Tolimesni tyrimai parodė, kad lisergino rūgšties6), nepaprastai stipraus iš skalsių išgaunamo haliucinogeno, biocheminė struktūra 
susijusi su jomis. Dar vėliau nustatyta, kad adrenochromas7), adrenalino skilimo produktas, gali sukelti 
simptomus, panašius į meskalino. Bet, matyt, adrenochromas savaime atsiranda žmogaus kūne... Kitais 
žodžiais, kiekvienas mūsų gali gaminti chemikalą, kurio nedidelės dozės gali sukelti gilius sąmonės 
pokyčius. Neabejotinai kai kurie tų pakitimų yra panašūs į 20 a. marą, šizofreniją. Ar psichinį sutrikimą 
sukelia cheminis sutrikimas? Ir ar cheminį sutrikimą, savo ruožtu, sukelia psichinis sutrikimas 
paveikiantis antinksčius? Būtų skubota ir per anksti tai tvirtinti. Daugiausia, ką galime pasakyti, kad
 pateikta kažkokia prima facie priežastis. Kaip bebūtų, rakto sistemingai ieškoma, sekliai  
biochemikai, psichiatrai ir psichologai  seka pėdomis.
pateikta kažkokia prima facie priežastis. Kaip bebūtų, rakto sistemingai ieškoma, sekliai  
biochemikai, psichiatrai ir psichologai  seka pėdomis.
Eilės nepaprastai sėkmingų aplinkybių dėka 1953 m. pavasarį tame kelyje pasimaišiau aš. Vienas 
tų seklių su reikalais atvyko į Kaliforniją. Nepaisant 70-ies meskalino tyrinėjimo metų, jis vis dar teturėjo 
jo labai nedaug ir jis norėjo jo pasipildyti. Aš atsidūriau greta ir norėjau  net troškau tapti jūrų kiaulyte. 
Tad taip ir nutiko: vieną gražų gegužės rytą  nurijau keturias dešimtąsias gramo meskalino, ištirpinto 
pusėje stiklinės vandens ir ėmiau laukti rezultatų.
Mes gyvename kartu, veikiame ir reaguojame vienas į kitą, tačiau visada ir visomis aplinkybėmis 
mes  liekame vieni patys su savimi. Į areną kankiniai išeina ranka rankon, o nukryžiuoja juos kiekvieną 
atskirai. Apsikabinę įsimylėjėliai bando sulydyti savo izoliuotas ekstazes į vieną transcendentaliją, tačiau 
veltui. Savo prigimtimi kiekviena įsikūnijusi dvasia pasmerkta kentėti ir mėgautis vienatvėje.
Jutimai, jausmai, praregėjimai, kaprizai  visi jie asmeniški ir niekaip neperteikiami, jei atmesime 
simbolius ir antrinius šaltinius. Mes galim rinkti informaciją apie patirtis, tačiau niekada pačias patirtis. 
Nuo šeimos iki tautos kiekviena žmonių grupė - tai bendruomenė visatos salelėje.
Dauguma visatos salelių gana panašios, kad leistų suformuoti supratimą ar net abipusę empatiją arba 
įsijautimą. Taip, prisimindami savas skriaudas ir pažeminimus, mes galime užjausti kitus,patekusius į 
panašias situacijas, galime būti jų vietoje (visad, aišku, pikvikiška8) prasme). Tačiau kai kuriais atvejais 
sąveika tarp salelių nepilna arba jos visai nėra. Protas tūno savo vietoje, o išprotėjusių arba ypatingai 
apdovanotų apgyvendintos vietos tiek skiriasi nuo tų, kuriose gyvena įprasti vyrai ir moterys, kad yra labai 
mažai ar visai nėra jokios bendros atminties, galinčios būti pagrindu supratimui arba draugiškam jausmui. 
Žodžiai ištariami, tačiau jie negali nuskaidrinti. Daiktai ir įvykiai, kurie susiję su simboliais, priklauso 
abipusiškai nesuderinamoms patirties karalystėms.
Matyti save taip kaip kiti mato mus  labiausiai išganinga dovana. Vargu ar mažiau svarbus sugebėjimas 
matyti kitus kaip jie patys save mato. O kas, jei jie priklauso kitai rūšiai ir gyvena iš esmės kitokioje 
visatoje? 
Pvz., kaip gali sveiko proto žmogus sužinoti kaip iš tikro jaučiamasi esant bepročiu? Arba, neturint 
galimybės vėl gimti aiškiaregiu, mediumu ar muzikos genijumi, kaip galime kada nors aplankyti pasaulius, 
kurie Bleikui,  Svedenborgui
ar Johanui Sebastianui Bachui buvo gimtaisiais namais. Ir kaip gali 
žmogus, pasiekęs kraštutines ektomorfijos ir cerebrotonijos ribas, būti žmogaus, esančio 
endomorfijos ir viskerotonijos ribose, vietoje, arba, jei nesilaikysime tam tikrų griežtai apibrėžtų sričių, 
jausti kaip asmuo esantis mezomorfijos ir somatotonijos9) ribose? Aršiam
bihevioristui tokie klausimai, 
manau, neturi jokios prasmės. Tačiau tiems, kas teoriškai tiki, kad praktikoje, kiek jiems žinoma, t.y., kad 
patirtis turi tiek išorinę, tiek vidinę puses, jiems iškelti klausimai realūs ir netgi rūstūs, kai kurie visai 
neišsprendžiami o kiti  tik išskirtinėmis aplinkybėmis ir ne kiekvienam prieinamais metodais. . Tad praktiškai visiškai apibrėžta, kad aš niekad 
nesužinosiu, ką reiškia būti seru Džonu Falstafu10) arba Džo Liuisu11). Kita vertus, man visad atrodė 
įmanoma, kad, pvz., hipnozės ar savihipnozės, sistemingos meditacijos arba pavartojus atitinkamą 
narkotiką aš galėčiau pakeisti įprastinį savo sąmonės režimą taip, kad galėčiau iš vidaus sužinoti ką 
kalbėjo ir aiškiaregys, ir mediumas ir netgi mistikas.
Iš to, ką anksčiau skaičiau apie meskalino poveikį, iš anksto susidariau įsitikinimą, kad šis narkotikas leis 
man bent kelioms valandoms panirti į tą vidinį pasaulį, kurį aprašė Bleikas ir AE
. Tačiau to, ko tikėjausi, nenutiko. Aš maniau, kad gulėsiu užsimerkęs, regėsiu daugiaspalves 
geometrijas, atgijusią architektūrą, gausiai papuoštą brangenybėmis ir nepaaiškinamai žavią, peizažus su 
herojiškais veikėjais, simbolines dramas, nenutrūkstamai trūkčiojančias ties visiško ir galutinio apreiškimo 
riba. Tačiau aš, akivaizdu, neatsižvelgiau į savo mentalinės sandaros idiosinkrazijas13), į savo temperamento, pasiruošimo ir įpročių faktus.
Kiek save pamenu, visad (kaip ir dabar) sunkiai sukeldavau vizualius vaizdus. Žodžiai  net prasme 
prisodrinti poetų žodžiai  man smegenyse nesukelia vaizdinių. Jokio hipnoziniai regėjimai nepasitinka 
mane ties sapno slenksčiu. Kai ką nors prisimenu, prisiminimas nekyla man kaip ryškus regimas įvykis ar 
objektas. Valios pastangomis galiu sukelti nelabai ryškų to, kas nutiko vakar, vaizdą, kaip atrodė 
Lungarnas14) iki sunaikinant tiltus ar Beisvoterio kelias15), kai autobusai tebuvo žali, mažyčiai, ir buvo 
velkami senų kuinų 3,5 mylios per valandą greičiu.
Tačiau tokiuose vaizduose mažai substancijos ir visiškai nėra nuosavo nepriklausomo gyvenimo. Jie 
susiję su tikrais suvokiamais objektais lygiai taip pat kaip Homero šešėliai16) su kūniškais žmonėmis, 
kuriuos atėjo aplankyti. Tik man smarkiai pakilus temperatūrai mano mentaliniai vaizdai iš tikro atgyja. 
Tiems, kurių vizualizacijos savybė stipri, mano vidinis pasaulis gali atrodyti keistai nuobodus, ribotas ir 
neįdomus. Toks buvo pasaulis - skurdus, tačiau mano  kuris, tikėjausi, transformuosis į kažką visiškai į jį nepanašų.
Toji iš tikro įvykusi permaina pasaulyje jokia prasme nebuvo revoliucine. Praėjus pusvalandžiui po 
tabletės išgėrimo pastebėjau lėtą aukso spalvos liepsnų šokį. Po kiek laiko pasirodė raudoni paviršiai, 
kurie pūtėsi ir plėtėsi nuo ryškių energijos mazgų, vibravusių pagal savo nuolat kintančius kontūrus. Kitais 
kartais, užsimerkęs, mačiau pilkų struktūrų kompleksą, kurio viduje atsirasdavo blyškiai žydros sferos, 
tampančios stangriomis ir, kai atsirasdavo, be garso sliuogė aukštyn, dingdamos iš akiračio. Tačiau 
niekad ten nebuvo nei veidų, nei formų, nei žmonių, nei gyvūnų. Nemačiau jokių kraštovaizdžių, jokių 
plačių erdvių, jokio stebuklingo pastatų kitimo ar augimo, nieko, net iš tolo primenančio dramą arba reginį. 
Tas kitas pasaulis, į kurį mane įsileido meskalinas, nebuvo vaizdinių pasauliu; jis egzistavo tame, kame 
galėjau matyti atsimerkęs. Didžioji permaina įvyko objektyvaus fakto karalystėje. Tai, kas nutiko su mano 
objektyviąja visata, buvo santykinai nereikšminga.
Tabletę išgėriau 11-ą. Po pusantros valandos sėdėjau savo kabinete, įdėmiai žvelgdamas į nedidelę 
stiklinę vazą. Vazoje tebuvo trys gėlės: pilnai pražydusi rožė Portugalijos gražuolė, perliškai rausva, tik 
su nežymia užuomina į karštesnį, ugninį atspalvį prie kiekvieno žiedlapio pagrindo; stambus purpuriškai 
gelsvas gvazdikas ir blyškiai lelijinis prie savo nulaužto stiebo pagrindo, įžūliai hieraldinis vilkdalgis. Ši 
atsitiktinė ir laikina puokštė griovė visas gero skonio taisykles. Tą rytą per pusryčius mane pribloškė 
gyvas jo spalvų disonansas. Regėjau tai, ką matė Adomas savo sutvėrimo rytą  akimirka po akimirkos  
apnuogintos būties stebuklą. 
Patinka?  kažkas paklausė (toje eksperimento dalyje visi pokalbiai buvo įrašomi diktofonu ir aš 
vėliau galėjau atnaujinti savo atmintį tuo, kas tada buvo sakoma).
Nei patinka, nei nepatinka, - atsakiau.  Tai tiesiog yra.
Istigkeit - atrodo, šį žodį mėgo naudoti Meister Eckhartas.
Esa-mybė. Platono filosofijos Būtis  išskyrus tai, kad atrodo, jog Platonas padarė milžinišką, gtoteskišką klaidą atskirdamas Būtį nuo 
tapsmo ir sutapatindamas ją su matematine Idėjos abstrakcija. Vargšelis, jis niekad taip ir nesugebėjo 
išvysti puokštės gėlių, švytinčių savo vidine šviesa ir vos vos nevirpančių nuo reikšmingumo, kuriuo įkrovė 
jas; taip ir nesugebėjo priimti, kad ir rožė, ir vilkdalgis, ir gvazdikas taip stipriai žymėjo, - buvo nei daugiau, 
nei mažiau tuo, kuo jie buvo, - trumpalaikiškumą, kurs vis tik buvo amžinu gyvenimu, nenutrūkstama 
žūtimi, kuri kartu buvo ir gryna Būtis, smulkučių unikalių dalelių sąsaja, kurioje kažkokiu neišreiškiamu ir 
vis tik savaime akivaizdžiu paradoksu turėjo matytis visos egzistencijos dieviškas šaltinis.
Aš tebežvelgiau į gėles; ir jų gyvoje šviesoje aš, pasirodė, pastebėjau kvėpavimo atitikmenį  tačiau 
kvėpavimo be grįžimo į pradinį tašką, be pasikartojančių atoslūgių, vien tik nenutrūkstamą srautą nuo 
grožio prie dar labiau pakylėto grožio, nuo gilios iki dar gilesnės reikšmės.
Man į galvą atėjo tokie žodžiai, kaip Palaima ir Atsimainymas ir tai buvo, žinoma, tuo, ką jie reiškė be 
kitų reikšmių. Mano žvilgsnis klydinėjo nuo rožės prie gvazdiko, ir nuo jų nežymaus pūkuotų įkaitimo prie 
glotnių ametisto ritinėlių, kokiais buvo vilkdalgis. Nuostabi vizija, Sat Chit Ananda18),
Amžinybė-Žinojimas-Palaima  pirmąkart supratau, ne verbaliniame lygmenyje, ne užuomazgose ar iš tolo, o tiksliai 
ir pilnai, kam skirti tie nepaprasti žodžiai. O tada prisiminiau frazę, perskaitytą vienoje Suzuki19) esė: Kas 
yra Budos dharmos kūnas? (Budos dharmos kūnas yra kitas būdas išreikšti Protą, Esamybę
, Tuštumą, Dievą . Klausimą dzen vienuolyne 
užduoda nuoširdus ir pasimetęs naujokas. Ir su akimirksniniu Brolių Marksų20) pasakymu ne į temą, 
Mokytojas drebia: Tvora sodo gale. O žmogus, kuris suvokia tą tiesą?  abejodamas paklausia 
naujokas.  Ar galiu paklausti, kas jis? Graučo21) šeria jam per pečius lazda ir atsako: Liūtas aukso kailiu.
Kai tai skaičiau, man tai buvo kažkokiais neaiškiai apmąstytais niekais. Dabar tai tapo aišku tarsi 
diena ir akivaizdu kaip Euklidas. Žinoma,
Budos dharma  tai tvora sodo gale. Tuo pat metu  ir lygiai 
taip pat akivaizdu  ji yra šios gėlės, visa, į ką aš, ar, greičiau, palaimintas ne-Aš, akimirkai išlaisvintas iš mane dusinančių gniaužtų, teiksiuos pažvelgti.
Pvz., knygas, kurios sustatytos į lentynas palei kabineto sienas. Kaip ir gėlės, jos spindėjo dar 
ryškesnėmis spalvomis, turėjo dar gilesnes prasmes, kai žvelgiau į jas. Raudonos knygos  tarsi rubinai; 
smaragdinės knygos, baltu nefritu įrištos knygos; agato, akvamarino, geltono topazo knygos; žydro 
akmens spalvos knygos, kurių spalva tokia intensyvi, kad savaime svarbi  atrodė, kad jos štai paliks 
lentynas, kad dar įkyriau priverstų joms skirti dėmesį.
Kaip dėl erdvinių santykių?  paklausė tyrinėtojas, kol žvelgiau į knygas.
Į tai buvo sunku atsakyti. Taip, perspektyva atrodė gana keistai, ir kambario sienos, rodės, jau 
nesikirto stačiais kampais. Tačiau tie faktai, iš tikro, nebuvo svarbūs. Iš tikro, tai svarbiu faktu buvo tai, 
kad erdviniai santykiai nustojo ką nors reikšti, o mano protas suvokė pasaulį kitomis nei erdvinės 
kategorijomis. Įprastai akis užsiima tokiais klausimais kaip Kur?, Kaip toli?, Kokiu 
atžvilgiu su kuo nors yra?
Meskalino poveikyje klausimai, į kuriuos atsakinėja akis, kitokie.
Vieta ir atstumas liovėsi dominti. Protas 
viską suvokia egzistavimo intensyvumo, prasmės gilumo, santykių derinyje sąvokomis. Mačiau knygas, 
tačiau man visai nerūpėjo jų išsidėstymas erdvėje. Pastebėjau, įsispaudė prote  tas faktas, kad jos 
spindėjo gyva šviesa ir kad kai kurių jų spindesys buvo stipresnis nei kitų. Tame kontekste neturėjo 
prasmės ir trys matavimai. Aišku, nebuvo tai, kad erdvės kategorijos išnyko. Kai atsistojau ir 
pasivaikščiojau, tai aptikau, kad galiu tai daryti gana normaliai, nesipainiodamas tarp daiktų. Erdvė liko ta 
pačia, tačiau ji prarado savo viršenybę. Protas pirmiausia buvo užsiėmęs ne matais ir vietomis, o būtimi ir prasme.
Ir kartu su erdvės nereikšmingumu atėjo dar didesnis nereikšmingumas laikui.
Jo, atrodo, labai daug,  štai viskas, ką sugebėjau atsakyti, kai tyrinėtojas manęs paklausė, ką jaučiu laiko atžvilgiu.
Daug, tačiau kiek tiksliai  visiškai nesvarbu. Aš, aišku, galėjau pažiūrėti į laikrodį, tačiau aš žinojau, 
kad mano laikrodis randasi kitoje visatoje. Tikrovėje, iki tol ir tuo metu, aš suvokiau arba neapibrėžtą 
trukmę, arba nesibaigiančią esatį, sudarytas iš vienos, nuolat kintančios, apokalipsės.
Nuo knygų tyrinėtojas mano dėmesį perkėlė į baldus. Nedidelis staliukas rašomajai mašinėlei stovėjo 
kambario viduryje; už jo, mano žvilgsnio kampu, buvo pinta kėdė, o už kėdės  rašomasis stalas. Trys šie 
daiktai sudarė keistą horizontalių, vertikalių ir diagonalių raizginį  tuo labiau įdomų, kad jo nebuvo 
įmanoma perteikti erdvinių santykių terminais. Staliukas ir rašomasis stalas susijungė į kompoziciją, 
primenančią kažką iš Brako22) ar Chuano Griso23), - natiurmortą, atpažįstamai suderinamą su objektyviu 
pasauliu, tačiau perteiktu be gilumo, be jokių pretenzijų į fotografinį realizmą. Į baldus žvelgiau ne kaip 
naudotojas, kuris turi sėdėti ant kėdžių, rašyti prie stalo ar staliuko, ir ne kaip fotografas ar mokslinis 
registratorius, o kaip grynas estetas, kurio vieninteliu rūpesčiu yra formos ir jų santykiai paveikslo erdvės akiratyje.
Tačiau kol žiūrėjau, šį grynai estetinį kubisto požiūrį pakeitė tai, ką galiu apibūdinti tik kaip sakralinį 
tikrovės regėjimą. Vėl buvau ten, kur buvau, kai žvelgiau į gėles  vėl pasaulyje, kur visa spindėjo Vidine 
šviesa ir buvo begaliniu savo reikšmingumu. Pvz., šios kėdės kojos  koks stebuklingas jų cilindriškumas, 
koks antgamtiškas jų poliruotas glotnumas! Aš sugaišau kelias minutes  o gal kelis šimtmečius?  ne 
tiesiog įsižiūrėdamas į tas bambukines kėdės kojas, o iš tikro, būdamas jomis, arba, greičiau jau, 
būdamas pats savimi jose; arba, jei dar tiksliau, (nes Aš šiuo atveju į tai nebuvau įtrauktas, - kaip, tam 
tikra prasme, ir jos) būdamas savuoju ne-Aš tame ne-Aš, kuris buvo kėde.
Pastabos:
*) Žr. H. Osmond, J. Smythies. Schizophrenia: A New Approach// J. of Mental Science, vol.98, Apr. 1952;
H. Osmond. On being mad// Saskatchewan Psychiatric Services J.. Vol 1, No 2, 1952
J. Smythies. The Mescaline Phenomena// British J. for the Phil. of Science, vol.3, Feb. 1953;
A. Hoffer, H. Osmond, J. Smythies. Schizophrenia: A New Approach// J. of Mental Science, Vol. 100, No. 418, Jan. 1954
1) Ozis Osbornas (John Michael Osbourne, g. 1948 m.)  roko muzikantas, sunkiojo 
metalo pradininkas, iki 1978 m. buvęs grupės Black Sabbath vokalistu (iš jos pašalintas 
dėl girtavimo), vėliau pradėjęs solo karjerą, o dabar MTV kuria realybės šou The Osbournes.
2) 
Liuisas Levinas (Louis Lewin, 1850-1929) - vokiečių gydytojas farmakologas, 
toksikologas, pramoninės toksikologijos pradininkas. Svarbios jo knygos: Die Nebenwirkungen der 
Arzneimittellehre (1881) apie šalutinius vaistų poveikius ir Phantastica (1924), pradėjusi etnobotaniką.
1887 m. gavo pirmuosius pejoto pavyzdžius iš Teksaso gydytojo Dž. Brigso ir vėliau paskelbė pirmąją 
metodišką jo analizę, kaktusą pavadinęs savo vardu Anhalonium lewinii (Uber Anhalonium Lewinii und andere Cacteen, 1894).
4) Erichas Jaenčas (Erich Rudolf Ferdinand Jaensch, 1883-1940)  Vroclave 
gimęs vokiečių psichologas ir filosofas. Buvo nacionsocializmo šalininkas ir buvo atsakingas už 
akademinio gyvenimo pertvarką naciams paėmus valdžią. Tuo metu susidomėjo parapsichologija  
pažymėtina to meto jo pratarmė H. Benderio knygai apie išorinį suvokimą (1936). Po karo H. Benderis 
tapo žymiausiu vokiškai kalbantis parapsichologijos šalininkas, įsteigęs institutą Freiburge.
Jis įvedė terminą eidetinis regėjimas (iki 1909 m.) apie nepaprastai ryškius išorinio pasaulio 
vaizdinius kai jų jau nėra akiratyje. Juos gali gali sukelti ir haliucinogeninės priemonės.
4) 
Chevlokas Elis (Henry Havelock Ellis, 1859-1939)  anglų gydytojas seksologas, 
rašytojas, pirmasis anglas paskelbęs apie meskalino poveikį (žr. Mescal: A New Artificial Paradise// 
Ann. Kept. Smithsonian Inst., 1897; A Note on Mescal Intoxication// The Lancet, 1897).
Didžiausias jo veikalas  7-tomiai Lyties psichologijos tyrinėjimai (1897-1928). Buvo vedęs, tačiau pats 
prisipažino, kad vedybos buvo fiktyvios, nes iki 60 m. amžiaus kentė nuo impotencijos. 1896 m. 
Vokietijoje paskelbė kartu su Dž. Saimondsu parašytą knygą Seksualinė inversija, pateikianti visus tuo 
metu žinomus faktus homoseksualius santykius tarp gyvūnų, primityviose tautoje, Antikos ir Elio laikais. 
Anglijoje knyga tapo teismų subjektu (tai buvo laikai, kai O. Vaildas kalėjo už homoseksualumą).
5)
Sailas Mitčelas (Silas Weir Mitchell, 1820-1914)  neurologas ir rašytojas, vienas 
pirmųjų amerikiečių rašiusių apie meskaliną (žr. Remarks on the Effects of Anhalonium Lewinii, the 
Mescal Button// Brit. Med. J., 2, 1896). Daugiau žr. >>>>> 
 
6)
Lisergino rūgštis - grupės iš skalsių šarminės hidrolizės būdu
gaunamų alkoloidų sudedamoji dalis. Ją 1954 m. susintetino R. Vudvordas.
D-lisergino rūgšties dietilamidas (LSD) yra stiprus psichodelikas, pradžioje 
naudotas gydant kai kuriuos psichinius negalavimus, tačiau 7-e dešimtm. Daugelyje šalių, jam paplitus į gatves, uždraustas.
7) 
Adrenochromas - purpurinės spalvos kristalai, vienas adrenalino oksidacijos produktų, kurio 
cheminė formulė C9H9NO3. Priklauso dizleptikų grupei. 
Nors pavadinime ir minimas, ši medžiaga nieko bendra neturi su chromu.
6-7 dešimtm. atlikti bandymai atseit rodė psichodelinį poveikį, o A. Hoferis ir H. Osmondas spėjo, kad jis 
gali įtakoti šizofreniją ir kitas psichines ligas  ir siūlė šizifreniją gydyti didelėmis vitaminų C ir B3 dozėmis, 
nes šie mažina adrenochromo kiekį smegenyse. Tačiau tai nebuvo moksliškai patvirtinta ir dabar 
nemanoma, kad adrenochromas turi kokį nors psichodelinį poveikį.
 
8) 
Pomirtiniai Pikviko klubo užrašai (1836)  pirmasis Č. Dikenso
romanas apie keliaujančių po Angliją ir stebinčių žmogiškąją prigimtį klubą. Jame jumoristiškai perteikė esminius 19 a. vidurio 
Anglijos aspektus ir personažus.
 
9)  
Somatotipai - 20 a. 5-e dešimtm. amerikiečių psichologo V. Šeldono sukurta kategorizacija 
žmonių kūno proporcijoms ir ypatybėms (somatos - kūnas). Išskiriami trys kūno sandaros tipai: ektomorfinis, mezomorfinis ir endomorfinis.
Ektomorfija - smulkus kūno sudėjimas, grubiai apibūdinamas kaip išsivystęs iš embriono ektodermos.
Cerebrotonija temperamentas protiniams aspektams dominuojant socialiniams ir fiziniams 
pasireiškiantis jausmingumu, introversija ir drovumu.
Samotonija - fizinių veiksnių dominavimas socialiniams ir protiniams, agresyvumas, fizinės veiklos, jėgos pomėgis.
Endomorfija - apvalainas stambus kūnas su polingiu į nutukimą.
Viskerotonija - temperamentas dominuojant socialiniams aspektams pasireiškiant linksmumui, tolerancijai, malonumų ieškojimu ir maisto pomėgiu.
Mezomorfija - stiprus, atletiškas ir masyvus kūno sudėjimas kaip rutulio stūmikų ar kūjo metikų.
10) Džonas Falstafas (Sir John Falstaff)  Šekspyro 4-ių pjesių komiškas veikėjas, 
storas, geranoriškas, bet bailokas girtuoklis riteris, besigiriantis savo nebūtais žygdarbiais. Henriche V jo mirtis panaši į
Sokrato.
11) Džo Liuisas (Joe Louis, 1914-1981)  amerikiečių sunkiasvoris profesionalų boksininkas, 
pasaulio čempionas, pramintas Ruduoju bombarduotoju. Kovojo ringe 1934-1951 m.; 1936, 1938, 1939, 1941 m. pripažintas metų boksininku.
12) Edvardas Housmanas (Alfred Edward Housman, 1859-1936) - anglų mokslininkas ir 
poetas, žinomas eilėraščių rinkiniu Šropšyro vaikinas (1896).
 
13) Idiosinkrazija (iš gr. savitas, ypatingas, neįprastas) - nespecifinė (paprastai, liguista)kai kuriems žmonėms kylanti žmogaus reakcija
į tam tikrus dirgiklius. Nuo alergijos skiriasi tuo ją sukelia nespecifiniai dirgikliai, o taip pat, kad gali kilti nuo pirmo kontakto su 
dirgikliu (maistu, vaistais, kvapo ir kt.). Ją gali išprovokuoti fiziniai veiksniai (saulė, sušalimas, trauma...). Terminas dar naudojamas
lingvistikoje, ekonomikoje (rizika dėl specifinių aplinkybių).
14) Lungarnas - keliai palei Arno upę miestuose, per kuriuos ji teka (tarp jų Piza ir Florencija).
15) Beisvoterio kelias (Bayswater Road)  pagrindinis kelias Londono šiaurinėje 
Haidparto dalyje. Čia atseit gyveno Dž. Galsworthy išgalvota Forsaitų šeima.
16) Homero šešėliai. Vaiduokliai pasirodo Homero Iliadoje ir Odisėjoje kaip garai, šnabždantys 
ir verkantys žemėje. Jie mažai sąveikauja su gyvųjų pasauliu. Iliadoje (23.63) miegančiam Achilui 
pasirodo draugo Patroklo šmėkla, priekaištaujantis, kad netinkamai jį palaidojo, todėl tasai negali patekti į 
mirusiųjų pasaulį. Odisėjoje požemių Hade mirusieji atrodo kaip šešėliai.
17) Belle Portugaise - 1903 m. išvesta laipiojančių rožių veislė.
18) 
Sat Čit Ananda (Satchitananda - iš būtis, sąmonė, palaima) - terminas, naudojamas Brahmano
beasmenės prigimties arba asmeninės Išvaros arba Bhagavano prigimties 
apibūdinimui. Švairiose induistų mokyklose naudojamas kaip vienuolio vardas. Vedantoje satčitananda naudojama kaip trijų Brachmano aspektų sinonimas.
 
19) 
Saisecu Suzuki (Daisetsu Teitaro Suzuki, 1870-1966)  japonų filosofas, psichologas, 
budizmo ir šin religijos tyrinėtojas, vienas dzen budizmo populiarintojų, Nobelio taikos premijos laureatas (1963).
 
20) Broliai Marksai (Brothers Marx) - žydų kilmės populiarūs JAV komikai, broliai, 
garsėjantys absurdo komedijomis  su muštynėmis, antausiais, flirtu, tortų mėtymu.
21) Graučo Marksas (Julius Henry Marx kaip Groucho Marx, 1890-1977) 
amerikiečių aktorius komikas, vienas Brolių Marksų.
 
22) Žoržas Brakas (Georges Braque, 1882-1963)  prancūzų tapytojas, grafikas, 
dekoratorius, kubizmo ir modernizmo atstovas. 1909-14 m. bendradarbiavo su Pikasu. 1917 m. 
susidraugavo su Ch. Grisu. 1931 m. Ž. Brakas pirmąkart pradėjo graviruoti ir vaizduoti mitologines 
scenas. Karo metu ir po karo daugiausiai tapė natiurmortus ir vidaus interjero scenas, o taip pat kūrė 
litografijas, skulptūras. 5-o dešimtm. pabaigoje kūrė paukščių vaizdus, studijos vaizdus, peizažus, jūrinius peizažus.
 
23) Chuanas Grisas (Jose Victoriano (Carmelo Carlos) Gonzalez-Perez, 1887-1927) - 
ispanų tapytojas kubistas. 1922 m. Ch. Grisas kūrė baleto scenos dekoracijas ir kostiumus S. Diagilevo trupės pasirodymams,
tarp 1924 ir 1925 m. paskelbė savo dailės teorijas. Didžąją jo kūrybinio palikimo dalį sudaro sintetinio kubizmo natiurmortai.
Alisa ir musmirės
Kvaišinantys augalai
Trumpa peyoto istorija
Teofilis Gotjė. Hašišas
Pranašiškas Aldous Huxley
Soma, gėrimas iš musmirės?
Grybai, šungrybiai ir kiminai
Apie čerauninkes ir raganas
Andy Warhol: portretas su datomis
Don Campbell. Mozarto muzikos galia
Keliautojo autostopu gidas po galaktiką
Aldous Huxley. Kaip atsivėrė suvokimo durys
Psichodelinės eros atspindžiai: Amerikos pionieriai
Sadistiniai Hičkoko potraukiai blondinėms
Kastaneda. Dono Chuano mokymas
SUN RA: muzika iš atviro kosmoso
Žiūrovo nuostaba kūrinio suvokimui
Nežemiški roko muzikos ryšiai
Jim Morrison, Amerikos poetas
Poetinė geometrija
Fantastikos puslapis
Tylos kalba
Vartiklis