Tiltas per Beringą    
Manoma, kad paskutinio ledynmečio metu, dėl jūros lygio sumažėjimo, Beringo sąsiauris buvo maždaug 1600 
km pločio sausumos juosta. Ji nebuvo uždengta ledu, nes sniego sluoksnis buvo santykinai plonas dėl pietvakarinių vėjų iš 
ramiojo vandenyno pusės, visą drėgmę palikusių Aliaskoje. Toji žole apaugusi stepė buvo pavadinta Beringija. 
Būtent per ją į Amerikos žemyną maždaug 25-12 tūkst. m. galėjo persikelti žmonės.
Plačiau skaitykite Sibiras ir pirmieji amerikiečiai
 
Rusijos, JAV ir Kanados šiaurėje gausu resursų ir šių rajonų ekonomikai svarbūs antžeminiai keliai. 
Malūnsparnis  patogi susisiekimo priemonė, bet labai brangi. Todėl jau senai svarstoma tilto per Beringo sąsiaurį idėja
(tarp Čiukotos ir Siuardo pusiasalių)  juo važiuotų automobiliai, traukiniai, būtų nutiesti vamzdynai ir elektros perdavimo linijos.
Sujungti žemynus planuota dar 19 a. 1849 m. Kolorado valst. gubernatorius V. Džilpinas*) iškėlė 
geležinkelio nutiesimo mintį. Po dviejų metų Dž. Štrausas, statęs per 400 tiltų, Rusijos vyriausybei 
 pateikė pirmą tilto pasiūlymą. O 1905 m. Ramiojo vandenyno geležinkelių sąjungos prezidentas E. Harimanas,
nuvykęs į Tokiją, ten rado šalininkų ir grįžo su sutartimi projektuoti Europos-Amerikos 
geležinkelį per Aliaską ir Sibirą. 1908 m. jis sudarė sąmatą granitiniam pylimui per Beringo sąsiaurį, 
kuriuo eitų bėgiai. Bet toliau tie reikalai nepasistūmėjo. Bet tuo metu buvo ir kitų iniciatyvų tuo klausimu.
pateikė pirmą tilto pasiūlymą. O 1905 m. Ramiojo vandenyno geležinkelių sąjungos prezidentas E. Harimanas,
nuvykęs į Tokiją, ten rado šalininkų ir grįžo su sutartimi projektuoti Europos-Amerikos 
geležinkelį per Aliaską ir Sibirą. 1908 m. jis sudarė sąmatą granitiniam pylimui per Beringo sąsiaurį, 
kuriuo eitų bėgiai. Bet toliau tie reikalai nepasistūmėjo. Bet tuo metu buvo ir kitų iniciatyvų tuo klausimu.
1958 m. Kalifornijos Berklio un-to Civilinių inžinierių fakulteto prof. T. Linas ir Senato prekybos 
komisijos pirmininkas V. Magnusonas vėl pasiūlė statyti tiltą per Beringo sąsiaurį prekybai tarp šalių plėsti.
1960 m. tarybinis inžinierius P. Borisovas pasiūlė užtvenkti sąsiaurį. Užtvanka turėjo reguliuoti 
klimatą šiaurės pusrutulyje. Tam jis pasiūlė pumpuoti šaltą Arkties paviršinių sluoksnių vandenį į Ramųjį 
vandenyną. O A. Šumilinas taip pat siūlė panašią klimato reguliavimui skirtą užtvanką, bet manė, kad 
reikia pumpuoti šiltus Ramiojo vandenyno vandenis. Užtvanka turėjo eiti geležinkelis arba autostrada.
1968 m. T. Linas subūrė nekomercinę labdaros draugiją Kontinentų taikos tiltas galimo tilto 
statybos problemų tyrimui. Manyta, jog tilto eskizas bus užbaigtas 1975 m., o techninį projektą ir statybą 
bus galima baigti 1975-85 m. T. Linas rėmėsi tokiais argumentais. Pirma  sąsiaurio geografine padėtimi: 
tiltas sujungtų ne tik Čiukotką su Aliaska, bet ir rytų bei vakarų pusrutulius. Nuo Beringo sąsiaurio 
maždaug vienodai nutolę didžiausi pasaulio pramonės ir kultūros centrai: Maskva ir Niujorkas ir kt. Tad 
tiltu turėtų būti suinteresuotos ne tik JAV, Rusija, Japonija, bet ir kitos šalys.
Nuo 2005 m. tilto idėją propagavo Sun Myung Moon, buvo paskelbtas konkursas, kurį 2011 m. laimėjo 
Diomidų archipelago projektas, siūlantis sąsiauryje sukurti papildomų dirbtinių salų su trim tuneliais, 
jungiančiais žemynus. Galiausiai 2014 m. Kinijos specialistai pasiūlė pastatyti apie 10 tūkst. km ilgio 
greitojo geležinkelio trasą iš Mandžiurijos į Jungtines Valstijas, o 2015 m. iškėlė kitą galimą 
bendradarbiavimo su Rusija galimybę sukuriant transportavimo sistemą per Sibirą ir Aliaskos vakarinę dalį.
Inžineriniu požiūriu Beringo sąsiauris nėra neįveikiamas. Jo plotis tiltui numatytoje vietoje  apie 85 km. 
Sąsiaurio vidury yra Diomido salos, tad tiltas būtų dviejų beveik lygių dalių  po maždaug 40 km. Trečiasis 
trumpas tiltas jungtų abi salas. Luizianos valst. per Pontčartreino ežerą jau yra permesti du 40 km ilgio 
tiltai. Kritiškiausiu parametru būtų ne bendras tilto ilgis, o atstumas tarp atramų, priklausantis nuo būsimo apkrovimo.
Vidutinis Beringo sąsiaurio gylis tik 45 m, didžiausias  59 m. dugne yra 6 m nuosėdų sluoksnis, o po 
juo  tvirtas uolinis pagrindas. Toks gylis būtų rekordinis tiltų statyboje. Bet, pvz., tiltas per Naraganseto 
sąsiaurį prie Niuporto (Rod Ailendo valst.) yra virš 50 m gelmės. O praverstų ir naftos gavybos pakrančių 
šelfe patirtis  pvz., gręžimo platformos Meksikos įlankoje stovi virš 100 m gelmės, o JAV vakarų pakrantėje
Santa Barbaros platformos pritaikytos net iki m gelmės, o JAV vakarų pakrantėje Santa Barbaros platformos pritaikytos net iki 300 m gyliui. 
Tilto atsparumo vėjui, žemės drebėjimams paskaičiavimams vėlgi padėtų patirtis. Potvyniai, 
atoslūgiai, vandenynų srovės tame rajone nėra dideli. Vienintelė rimta problema  dreifuojantys ledai, 
bet čia nesti ledkalnių. P. Borisovo nuomone, sąsiauriu gali pajudėti ir ledų laukai iš Čiukotkos į Beringo
jūrą per 50 audringų žiemos dienų. Vėjo genami 3-11 m storio ledo monolitai būtų pavojingi tilto 
atramoms. Aliaskos Kuko įlankoje esančių tilto konstrukcijų patyrimas rodo, kad galima išvengti šio 
pavojaus. Atramas sąlyčio su vandeniu vietoje nesunku suprofiliuoti taip, kad jų paviršius būtų 
nuožulnus. Kopdamos tokiu paviršiumi lytys netektų greičio ir suirtų, nepadarydamos žalos tiltui. Be to, 
atramas galima sutvirtinti inkarais. Dar vienas būdas  betoniniai pylimai arba dirbtinis ledų šarvas aplink
atramas. Ekonomiškiausi  300 m tarpai tarp atramų. Jei tiltas bus skirtas tik automobiliams ir dar laikys 
vamzdynus  tarpą galima padidinti iki 450 m. ir daugiau. Kaina priklausytų ir nuo atramų aukščio virš 
vandens  bet pakaktų tik kelių aukštesnių tilto tarpų didžiųjų laivų praplaukimui.
 
Pagrindinė medžiaga  gelžbetonis. Atramos būtų tuščiavidurės, tad jas į statymo vietą būtų galima nuplukdyti.
Istorijoje jau buvo unikalių projektų. Pvz., 1776 m. I. Kulibinas originaliai apskaičiavo medinio, vienos 
arkos tilto konstrukciją per Nevą  298 m. ilgio arka buvo penkiskart didesnė nei kitų didžiausių to meto 
medinių tiltų. Jo 30 m ilgio modelis išlaikė net 56 t svorį! O juk dabartiniai tiltai statomi iš gerokai tvirtesnių medžiagų...
Bet didžiausias trikdis yra ekonominiai paskaičiavimai. Anot T. Lino, gelžbetoniniam tiltui reiktų 4 
mln. m3 betono, 100 tūkst. t plieno, 300 tūkst. t. geležies armatūros. Tai, kartu su statyba, 
keli milijardai dolerių (1994 m. T. Linas vertino 4 mlrd.). Bet gal tos išlaidos ir atsipirktų? Bet kada tam bus tinkamos politinės valios sąlygos?
Kitas variantas  kabantis tiltas. Tačiau svarstoma ir tunelio idėja. 20 a. 7-me dešimtm. amerikiečių 
inžinieriai siūlo sujungti Rusijos ir JAV energetines sistemas per tunelį po Beringo sąsiauriu. 2007 m. 
Rusijos vyriausybė sakė spaudai, kad pasirengusi pateikti 65 mlrd. vertės planą tunelio statybai, o 2011 
m. rugpjūtį Daily Mail paskelbė, kad ji tam patvirtino 60 mlrd. svarų sterlingų (tikintis, kad JAV skirs 
100 mlrd. dolerių). 2012 m. Rusijos geležinkelių vadovas V. Jakuninas papasakojo apie perspektyvas 
pratęsti geležinkelio trasą iki Kamčiatkos ir toliau per tunelį į Šiaurės Ameriką.
Po karo Ukrainoje, matyt, tie planai bus ilgam užmiršti...
Japonai ilgai gyveno užgrobtame Sachaline. 1945 m. Sachaliną atsikovojus Rusijai, kariškiai net su japonų kalbos 
žodynais nesugebėjo į rusų kalbą išversti Marauefusiki gyvenvietės pavadinimo. Tik paėmę senus 19 a. pabaigos 
rusų žemėlapius, jie nustatė, kad tai tiesiog pakeistas Muravjovkos pavadinimas. Japonai neturi l raidės, tad jie 
dažnai ją keičia r  tai kaip jie vadino Sachaliną  negi Sacharinu?
 
*) Viljamas Gilpinas (William Gilpin, 1813-1894)  amerikiečių tyrinėtojas, 
kariškis ir valstybės veikėjas, pirmasis Kolorado valst. gubernatorius (nuo 1861 m.). 1841-61 m. gyveno Independense Misūrio 
valstijoje užsiimdamas teisininko veikla; tuo metu jam žinomumą atnešė 1842 m. kelionė į Oregoną kartu su Dž. Frimontu. 
Buvo įtikėjęs Akivaizdžia lemtimi (19 a, įsitikinimas, kad JAV lemta išsiplėsti ir užimti visą Amerikos žemyną). Nuo 1846 
m. dalyvavo Meksikos-JAV kare, iš kurio grįžo 1848 m. 1849 m. jis paskelbė futuristinė regiono 
istoriją Centrinis aukso regionas, kurioje spėjo, kad Misisipės slėnis taps Vakarų pasaulio centru su sostine 
Denveriu ir kad visi miestai ties ta platuma bus sujungti geležinkeliu  ir net pasiūlė geležinkeliu per Beringo sąsiaurį sujungti Ameriką su Azija.
Tapęs gubernatoriumi, surinko kariuomenę Kolorado gynybai nuo Konfederatų. Tačiau iš gubernatoriaus pareigų pašalintas 1862-ais.
 
Laivai iš ledo
Paštas raketa
Tunelis po Atlantu
Transportas fantastikoje
Misisipės tyrinėtojas
Kai tokie keliai Rusijoje
Šorcų religiniai tikėjimai
Amerikos lankymų paliudijimas
Šiaurės žvaigždės prie Lenos
Kodėl jūra ardo Palangos kopas?
A. de Tokvilis. Laiškas abatui Leziuerui Olbani
Ar tai tik pamėklė  auksas jūrų dugne?
Kur buvo karaliaus Artūro dvaras?
Senojo pasaulio ženklai Amerikoje
Šamanizmas: religija ar ritualas?
Akmenuotosios Tunguskos pilys
Škotų masonai atrado Ameriką?
Airių pretenzijos dėl Amerikos
Robotai - dirbtiniai žmonės
Botino - žvitrioji akis
Los Lunas dekalogas
Kaip veikia daiktai?
Eskimų kilmė
Vartiklis