O. Schrader. Arijai: Mirusiųjų garbinimas
Versta iš "Encyclopedia of Religion and Ethics", 1908
Šis tekstas yra Arijų religija tęsinys (deja, nebaigtas)...
Pastaba: iliustracijos ne iš enciklopedijos.
Tiek kiek galime atsekti arijų rasės senovę pagal tradicijas ar kasinėdami, jie pagerbdavo mirusiuosius 
daugybe apeigų, kurios stulbinančiai nušviečia gyvenimo įsivaizdavimą po mirties. Geriau įsigilinsime į tai 
aptardami: 1) skirtingas mirusiųjų laidojimo formas, kurias sutinkame arijų rasėse, ypač palaidojimą ir 
kremaciją; 2) laidojimo metu mirusiesiems skiriamą dėmesį, ypač dovanas jiems; 3) jiems skiriamą dėmesį 
po laidojimo apeigų (protėvių garbinimas). Tada galėsime pakalbėti 4) apie tikėjimus mirusiųjų buveinėmis 
(mirusiųjų karalyste) - tikėjimas kuriomis, laikui bėgant, pasireiškė įvairiose arijų pasaulio dalyse.
1. Kūno palaidojimas ir sudeginimas
Faktas, kad visose arijų užimtose žemėse buvo dvi besivaržančios mirusiųjų laidojimo formos, verčia mus 
kelti klausimą. Kurią jų laikysime senesne? Jei pirmiausia atsakymo ieškosime Azijoje, aptiksime, kad 
kremacija gali būti laikoma indų pagrindine laidojimo priemone dar Vedų laikais kuri vienintelė minima 
ritualiniuose tekstuose; Tačiau greta jos yra požymių apie nesudeginto lavono palaidojimą žemėje. Taip 
Rigvedoje (X 15.14) pamaldūs protėviai, linksmai gyvenę danguje, skirstėsi į 'tuos, kurie buvo sudeginami 
ugnimi, ir tuos, kurie nebuvo sudeginami'; ir taip pat Atharvavedoje (XVIII 1.34) tarp 'tėvų", kuriuos Agni turi 
paimti, išskiriami pakasti ir sudeginti kūnai. Žvilgsnis į iranėnų brolišką indams rasę rodo mums dar 
ankstyvesnius tokių dalykų pėdsakus. Tarp skitų karalių, kurie etnografiškai atrodo perteikiantys dalį 
pirmykštės iranėnų rasės, pasilikusios ar patraukusios į vakarus, ir likusių primityvesnėse kultūrinėse 
sąlygose, Herodotas (IV 71f), gana smulkiai aprašantis jų laidotuves, kūnų laidojimą laiko vienintele forma; ir 
senovės Persijos karalių kūnai taipogi palaidoti nesudeginti, kaip rodo jų kapai. Herodotas (I 140) tą patį 
tvirtina apie visus persus, papildomai pateikdamas apsaugantį kūno užvaškavimą. 
Kai, iš vienos pusės, Avestos įrodoma, kad kremacija buvo ir tarp
zoroastrizmo nebesilaikančių genčių 
arba kai Zaratustros pasekėjai, kaip ir persų magai, prieš laidodami mirusiuosius, prieš tai duodavo juos 
sudraskyti šunims, paukščiams ar plėšriems žvėrims, privalome neabejodami aptikti svetimų papročių 
įsiskverbimą; paminėtieji atrodo esą kilę Baluchistano Oreitre laukinėse kalnų gentyse
(žr. Diodoras Sicilietis. xvii.105) 
Su panašiomis sąlygomis susidurta ir tarp Europos arijų, ypač graikų. Mikėnų laikotarpio 
kapuose, bičių aviliuose ir iškirstuose kapuose nedeginti mirusieji laidoti pusiau mumifikuoti (žr. Tsountas-Manatt. Mikenų amžius, sk. v-vi).
Ir net jei, šių atradimų šviesoje, turime pripažinti galimybę buvus negraikišką 
populiaciją Mikėnų Graikijoje, atvejis yra visiškai skirtingas dėl didžiųjų Atėnų kapinių, atidarytų apžiūrėjimui 
miesto N.W. nuo 1891 m. (žr. A. Bruckner. E. Pernice. Ein attischer Friedhof// Mitteil. d. kais. deutschen 
archeaeol. Instituts, Athen. Abt. xviii). Tarp devyniolikos "dipylon-kapų" (geometrinio laikotarpio kapų) 
 toje laidojimo vietoje tik viename yra urna su sudegintais kaulais "ir tai dera su vietiniais graikų senovės 
tyrinėtojais, kurie tvirtina nematę .... su sudegintu kūnu". Tad, kai palaidojimas ir sudeginimas susiduria 
Graikijos istorijoje, be abejonių pirmasis paprotys turi būti laikomas primityvesniu, ir kas Homero pasaulis su 
jo kūnų deginimo praktika perteikia inovaciją priešingą pirminiams graikų papročiams palaidoti, kad išliko tėvynėje.
toje laidojimo vietoje tik viename yra urna su sudegintais kaulais "ir tai dera su vietiniais graikų senovės 
tyrinėtojais, kurie tvirtina nematę .... su sudegintu kūnu". Tad, kai palaidojimas ir sudeginimas susiduria 
Graikijos istorijoje, be abejonių pirmasis paprotys turi būti laikomas primityvesniu, ir kas Homero pasaulis su 
jo kūnų deginimo praktika perteikia inovaciją priešingą pirminiams graikų papročiams palaidoti, kad išliko tėvynėje.
Sąlygos Romoje iš tikrųjų atitinka graikų. Anot Plinijaus,
Romoje palaidojimas taipogi buvo iki kremacijos (žr. Hist. Nat. vii.187):
'Ipsum cremare apud Romanos non tuit veteris instituti; terra condebantur ... et tamen multae familim 
priscos servavere titus, sicut in Cornelia nemo ante Sullam dictatorem traditur crematus'
Senas karališkas potvarkis, siejamas su vadinamuoju "Cezario pjūviu" (žr. M. Voigt. Uber die leges regiae// 
ASG, vii: 'negat lex regia mulierem, quae praegnans mortua sit, humari, antequem partus ei 
excidatur'), atrodo liečia tik palaidojimą, o Dvylikos lentelių jurisdikcija jau sankcionuoja abu mirusiųjų laidojimo būdus.
Žr. Tab. x. (ed. Schoeil). 1: 'hominem mortuum in urbe ne sepelito neve urito'; 8,9 'neve 
sorum addito cul auro dentes iuncti escunt, aut im cum filo sepeliet uretoe, se fraude esto'.
Kasinėjimai taip pat rodo, senojoje lotynų žemėje buvo palaidojama. Giliausias laidojimo sluoksnis netoli 
Porta Esquilina turi akmenyje iškirstus laidojimo kambarius su nesudegintais kūnais; tuo tarpu kitame šių 
kapinių sluoksnyje, kaip ir Alba Longa nekropolyje ir naujausiuose profesoriaus Boni Romos forumo 
kasinėjimuose, šviesą išvydo urnos su pelenais, parodančios, be abejonių, senesnį kremacijos paplitimą 
Romoje, nei buvo galima tikėtis iš cituotų istorinių šaltinių. Turime remtis vien kasinėjimais šiaurinėje Italijos 
dalyje. Čia, žinomose laidojimo vietose, priklausančioms ankstyvajam geležies amžiui, Bolonijoje, Vilarova ir 
Marzobotto, kūnai laidoti kapuose ir deginti beveik tuo pačiu laikmečiu ir guli greta. Antroji klasė Montelijaus 
(Montelius . La Civilizatio primitive en Italie depuis l;introduction des mitauz Stokholmas, 1895) 
priskirta umbriams, t.t. artimiems lotynų giminaičiams, o pirmieji ne arijams priklaususiems etruskams. Tačiau 
rašančiojo stebėjimai vietoje ir Bolonijos muziejuje neįtikino jo apie tokio etnografinio išskyrimo galimybę.
Kai pažvelgiame į Rytus ir Šiaurę nuo mūsų teritorijos, randame abu mirusiųjų laidojimo būdus,
Herodoto paminėtus pas trakiečius (v.8). 
Tas pats yra pas pagonis prūsus ir lietuvius, apie 
kuriuos sutartis su Teutonų ordinu 1249 m (žr. Dreger. Cod. Pameran. diplom, No 191) pateikia: 
'promiserunt quod ipsi et heredes eorum in mortuis comburendis vel subterrandis ... vel etiam in aliis 
quibuscunone ritus gentilium de oetero non servabunt'. Išplėtotus minėtų tautų mirusiųjų laidojimo aprašymus mums pateikia skirtingi
šaltiniai, tokie kaip Petras Dusburgietis ar kanauninkas
Strijkovskis; tuo 
tarpu kiti, kaip dvasininkas Jan Malecki (Meletius, Menecius), kuriuo dažnai remsimės, savo pasakojimus apie 
prūsų laidojimo apeigas pradeda nuo palaidojimo, kaip savaime akivaizdžios institucijos. Senesnė 
informacija apie slavų rases kažkiek vientisesnė ir pirmenybė tenka kremacijai.
St. Boniface1) (Jafle, Monumenta Moguntina, p.172) patikinta buvus tarp Winedi, Thietmaro iš 
Merseburgo (Chron. viii, 2) tarp lenkų ir arabų Ibn Dustah, Ibn Fosslan, al-Masudi
ir t.t. tarp Rytų ir Dunojaus slavų. Tačiau greta šito, vienok, Ibn Dustah mini paprotį, pagal kurį, mirus kilmingam asmeniui, jam kapas 
darytas didelio namo formos, kuriame jis buvo paguldomas nesudegintas. Bet, kadangi šio papročio 
besilaikantieji aiškiai įvardijami kaip Rhos (rusai), ne slavai, natūralu teigti kad, suprantant Rhos 
kaip Rusijos užkariautojus normanus, tai skandinaviškas paprotys; skaitėme apie įspūdingus kambarius 
Norvegijoje, priskiriamus vėlyvajam Geležies amžiui  kambarius iš medžio, kuriuose kai kurie kūnai gulėjo ant 
pagalvių, o kiti sėdėjo ant kėdžių (žr. O. Montelius. Die Kultur Schwedons2), p. 193). Tai taip 
pat galima laikyti svetimu papročiu, kai pagal Ibn Fosslan pasakojimą apie rusų pirklio liudijimą (žr. toliau, p. 
30) kūnas buvo įkeliamas į laivą ir kartu su juo sudeginamas, visai taip pat kaip priimta Šiaurės 
Skandinavijoje. Iš kitos pusės, buvimas vienu metu kelių laidojimo papročių senosiose slavų rasėse  
kremacijos tarp radimičių, severjanų ir krivičių, laidojimo tarp polianų ir drevlianų  gali būti paimta iš 
senosios rusų Nestoro Kronikos3); ir atrodo, kad ateidama krikščionybė atrado abu mirusiųjų laidojimo būdus 
taikomus beveik vienodai dažnai (žr. Kotijarevskij. On the Burial Customs of the Pagal Slavs// Trans. Of the 
St. Peterburg Acad. [Russ.] xlix, p. 240 ff).
Vis dar lieka aptarti teutonus ir keltus. [ ... bus daugiau ... ]
Pastabos
 
1) Šv. Bonifacijus (Bonifatius, apie 675-754, gimęs Winfrid 
)  iš Anglijos kilęs Mainco arkivyskupas (nuo 745 m.), misionierius ir Bažnyčios frankų valstybėje reformatorius. 
Gasėjo kaip visų vokiečių apaštalas. Bonifacijaus vardą priėmė 719 m. Pasakojamas neįprastas įvykis prie 
dabartinio Fritzlaro miesto. Bonifacijaus ryžosi nukirsti pagonių laikomą šventu Donaro (Toro) ąžuolą. Ten buvę pagonys 
laukė savo dievo pykčio, tačiau veltui. Ji ebuvo sukrėsti to, kaip lengvai krito jų šventenybė. Iš nukirsto medžio 
Bonifacijus pvedė pastatyti šv. Petro koplyčią. Dabar toje vietoje stovi vienuolynas.
2) Taip pat žr. Kretschmer. Enleit. In die Gesch. Der griech. Sprache, p.178
 
3) Nestoro kronika  rusų metraštininko Nestoro (1056-1114),
Kijevo-Pečioros vienuolio kronika Prabėgusių laikų pasakojimai, kuri aprašo Kijevo Rusios 850-1110 įvykius,
nors pradžioje pasakojamos anekdotinės istorijos pradedant bibliniais laikais, minint trijų variagų brolių atvykimą ir Kijevo įkūrimą ir t.t.
Upanišados
Harapos civilizacija
Senoji Indijos istorija
O. Schrader. Arijų religija
Rudiger Schmitt. Arijai
Egipto Mirusiųjų knyga
Adivasi kultūra ir civilizacija
Mitas apie arijų įsiveržimą
Apie žodžio 'Dievas' reikšmę
A. Jampolskaja. Mirtis ir kitas
Arijai ir kt. tautos Vedose ir Avestoje
Varūna - buvęs didis ir išblėsęs
Apie Tibeto mirusiųjų knygą
Vaišešikos gamtos filosofija
Blavatskaja. Mirties ir Šėtono klausimu
A. Kamiu. Apmąstymai apie giljotiną
E. Weinberger. Karmos pėdsakai
Indonezijos mirusiųjų kultas
Požiūriai į arijų įsiveržimą
Indo-iranėnai ir kalba
Laužai Himalajų papėdėje
Senieji sankskrito raštai
Ajurveda. Himnas laikui
Beždiondievis Hanumanas
Rigvedos 'Himnas varlei'
Advaita vedanta principai
H.W. Bailey. Arya
Katha upanišada
Mohendžo-daro
Jama - Mirtis
Rigveda
Vartiklis